سیماب رزین
افزودنی های بتن – روانساز بتن

افزودنی های بتن – روانساز بتن

افزودنی های کاهنده آب که با نام افزودنی های روان کننده بتن نیز شناخته می شوند یکی از پرکاربردترین افزودنی های مورد استفاده در بتن می باشند. روان کننده بتن , برای کاهش آب اختلاط در اسلامپ ثابت , ساخت بتنی با مقاومت بیشتر , دستیابی به مقاومت ثابت در عیار سیمان کمتر و یا افزایش اسلامپ بتن بدون نیاز به اضافه کردن آب به مخلوط بتنی استفاده می گردد.

ویژگی های محصول SPT 45 :

ویژگی های خاص و مزایا و توضیح پارامترهای فنی فوق :

فوق روان ساز بتن بر پایه پلی کربوکسیلات اتر، کاهنده قوی آب و نگهدارنده خوب اسلامپ می باشد. فوق‌روان‌کننده‌ها با عنوان کاهنده‌ی قوی آب، ترکیبات شیمیایی پلیمری هستند که با هدف توزیع یکنواخت ذرات معلق بتن بکار برده می‌شوند. این پلیمرها به‌عنوان دیسپرسانت از جدایش اجزای بتن (خرده‌سنگ‌های شکسته، شن‌های درشت و ماسه‌های ریز) جلوگیری می‌کنند و خصوصیات جریان‌پذیری آن را بهبود می‌بخشند. افزودن این مواد به‌بتن یا ملات، امکان کاهش نسبت آب به‌سیمان را در فرمول بتن بدون آن‌که تأثیر منفی در کارپذیری بتن مشاهده شود، فراهم می‌آورد. علاوه‌براین، ساخت بتن خودمتراکم‌شونده (SCC) و یا بتن با مقاومت بالا را به‌راحتی ممکن می‌سازد. این موضوع عملکرد خمیر تازه‌ی بتن را به‌صورت قابل‌توجهی بهبود می‌دهد. همچنین مقاومت بتن با کاهش نسبت آب به‌سیمان افزایش می‌یابد.

کوپلیمرهای کربوکسیلاتی از زنجیره‌های اصلی متاکریلاتی که شاخه‌های جانبی پلی‌اتیلن‌گلایکولی در آن‌ها به‌صورت شانه‌مانند متصل شده است، تشکیل شده‌اند. گروه کربوکسیلات (–COONa+) پس از انحلال در آب یونیزه می‌شود و زنجیره‌ی اصلی را با بار منفی شارژ می‌کند. این مولکول‌ها به‌ذرات سیمان (که در سطح خود حاوی بار مثبت هستند) جذب سطحی می‌شوند. شاخه‌های جانبی اتوکسیله (که ابر نامتقارنی از الکترون‌های ناپیوندی دارند) سبب قطبیت و دافعه‌ی ذرات سیمان از یک‌دیگر و پخش سریع و کامل آن‌ها می‌شوند.

صنایعی که در آنها فوق روانساز بتن SPT45 کاربرد دارد:

بتن‌های خود متراکم  ( SCC )

 بتن خودمتراکم بتنی با کارایی زیاد و عدم جداشدگی است که می‌تواند در محل مورد نظر ریخته شده، فضای قالب را پر کند و اطراف آرماتورها را بدون نیاز به تراکم مکانیکی فرا بگیرد. به‌طور کلی بتن خودمتراکم با مصالح بتن معمولی ساخته می‌شود و در برخی موارد برای ساخت آن علاوه بر مقادیر نسبتاً زیاد فوق روان‌کننده، از افزودنی لزجت دهنده نیز استفاده می‌شود. روان ساز باعث افزایش مقاومت مکانیکی بتن نهایی و جلوگیری از ترک و لرزش سازه میشود.

   بتن‌های با مقاومت بالا

بتن با مقاومت بالا از مقاومت کششی و فشاری بسیار بالایی برخوردار است و نفوذپذیری پایینی دارد.

برای افزایش مقاومت بتن باید نسبت آب به سیمان کمتر باشد. انجام این کار مانع از هیدراته شدن بعضی از دانه های سیمان شده، ریزدانه ها دانسیته را افزایش داده و مقاومت بتن را بالا می برند که این امر با استفاده از روان ساز بتن انجام میشود.

بتن‌های با دوام بالا

بتن با دوام بالا نوعی از بتن میباشد که علاوه بر مقاومت از سختی بسیار بالایی برخوردار است . ترکیبات این نوع بتن ها متفاوت است , تا بتواند تردی و شکنندگی در بتن ها را کم و مقاومت و دوام آن را بالا ببرد.یکی از روش های افزایش دوام بتن استفاده از روان سازها و فوق روان ساز ها می باشد.

بتن‌های با عملکرد بالا ( HPC )

به طور کلی بتن با عملکرد بالا که به آن اصطلاح بتن  HPC نیز اطلاق میگردد، مخلوطی از سیلیکا ، خاکستر بادی ، پوزالان ، سیمان پرتلند و آب میباشد که غالبا جهت افزایش مقاومت و پایایی در شرایطی که بتن در مجاورت خوردگی یا شرایط محیطی سخت قرار دارد استفاده میگردد. با استفاده از یک طرح اختلاط معین برای بتنHPC  کلیه خواص سازه های بتن ساخته شدهHPC  در مقایسه با بتن ساخته شده با سیمان پرتلند متداول مقایسه شده و مزایایی نظیر نفوذ پذیری کم ، افزایش دوام و پایایی ، کاهش مقدار سیمان ، کاهش آب مورد نیاز برای ساخت و عمل آوری ، سهولت در امر انتقال و درجا ریختن ، کاهش حرارت هیدراسیون و در نتیجه کاهش امکان بروز ترکهای حرارتی ، و مقاومت در برابر کلریدها در سیستمهای منابع آب و فاضلاب ارائه میگردند.

 

بخوانید: سیماکریل 100-D یک دیسپرسانت  بر پایه نمک سدیم هموپلیمر اکریلیک اسید است

 

برای دریافت نمونه محصول SPT45 با کارشناسان شرکت سیماب رزین از طریق شماره های تماس و همچنین چت داخل وب سایت در تماس باشید.

به این مقاله امتیاز بدهید!
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.