سیماب رزین
اکستندر (رزین پایه آب) ویژه چاپ روی کاغذ دیواری PVC

اکستندر (رزین پایه آب) ویژه چاپ روی کاغذ دیواری PVC

اکستندر

چاپ گراور از جمله چاپهایی است که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و سرعت بالای چاپ روی هر دونوع سطح جاذب آب و نفوذ ناپذیر بر محبوبیت آن افزوده ولیکن هزینه های فرایند این چاپ بالاست. به عنوان مثال از این نوع چاپ در صنایع چاپ انواع کاغذ دیواری می توان نام برد. در چاپ گراور یک سیلندر فلزی وجود دارد که قسمت تصویر روی آن به صورت منافذ فرورفته حک شده است. این سیلندر مستقیما درون کانال رنگ در حال حرکت است بنابر این منافذ و سطح سیلندر هردو با جوهر در تماسند. یک تیغه فلزی (doctor blade) با حرکت متناوب رفت و برگشت در مقابل سیلندر درحال چرخش قرار دارد و جوهر اضافی را از سطح غیر تصویر پاک میکند. سطح مورد چاپ که معمولا به فرم پیوسته به دستگاه تغذیه میشود در مقابل سیلندر قرار گرفته و با فشار رولر فشاری پشت آن، انتقال جوهر به سطح صورت می گیرد. سطح چاپ شده سپس از میان یک آون عبور کرده که به این ترتیب حلال یا آب در جوهرهای پایه آب از سیستم جوهر خارج می گردد.

خصوصیات رزین های مورد استفاده به عنوان اکستندر در جوهرهای گراور پایه آب

 

جوهر های چاپ گراور در مقایسه با جوهر های چاپ لیتو، لترپرس و اسکرین باید ویسکوزیته نسبتا پایینی داشته باشد، زیرا باتوجه به اینکه دستگاه از سرعت بالایی برخوردار است جوهر باید بتواند به آسانی به داخل و خارج از منافذ سیلندر گراور در جریان باشد. تنظیم این پارامتر مستقیما با سرعت خط و کیفیت چاپ مرتبط بوده و یکی از مهمترین پارامترها برای اوپراتور، انعطاف پذیری آن در حین کار و تنظیمات چاپ می باشد.

از آنجا که چاپ گراور یک فرایند با تغذیه پیوسته با سرعت بالاست، هر رنگ پیش از آن که رنگ بعدی چاپ شود خشک شده و در واقع یک فرایند چاپ تر روی خشک انجام می شود( wet-on-dry).

همچنین سطح چاپ قبل از رول شدن مجدد کاغذ چاپ شده، کاملا خشک می شود. از طرفی خشک شدن جوهر روی روی سطوح گراور و غلطکهای در تماس با آن، به خصوص در زمانهای توقف جزئی خط چاپ، نباید خشک شده و منافذ را پر کند.

برای چاپ روی کاغذ دیواری های ضد آب قابل شستشو، سازگاری و تشکیل فیلم مناسب روی زیرآیندهای گوناگون به خصوص PVC، عدم چسبناکی سطح پس از گذراندن عملیاتهای حرارتی نهایی که معمولا برای ایجاد نقشهای برجسته روی سطح انجام می شود و پایداری رنگی و عدم زردگرایی در حرارت حدود 220 درجه سانتیگراد از خصوصیات الزامی این جوهرهاست.

بیشتر خصوصیات جوهر به رزین یا بایندر اصلی به کاررفته در ترکیب جوهر به عنوان محملی که بقیه مواد تشکیل دهنده جوهر را در کنار یکدیگر قرار داده است، بستگی دارد. این روزها رزین های اکریلی پایه آب با قابلیتها و انعطاف پذیری فوق العاده­ای که دارند با توجه به ملاحظات زیست محیطی برای این منظور در لیست گزینه های انتخاب رزین برای تولید کننده­گان جوهرهای چاپ گراور مطرح و مورد استقبال قرار گرفته اند.

شرکت سیماب رزین با هدف ورود به این حوزه از صنعت چاپ، رزین آکرلیک تخصصی ویژه­ای را برای  چاپ کاغذ دیواری های قابل شستشو دردست توسعه داشته که مراحل تولید آزمایشی و تست در کارخانه های تولید این نوع کاغذ دیواری را با موفقیت طی کرده و به زودی عرضه صنعتی این محصول را در بازار آغاز خواهد کرد.

از مزایا و ویژگیهای این محصول به موارد زیر میتوان اشاره کرد:

  • بسیار زیست سازگار و بی خطر برای انسان در محیط کار و نگهداری بدون VOC (ترکیبات فرار اورگانیک)
  • ویسکوزیته مناسب و قابل تنظیم براساس شرایط کاری اعلام شده توسط مشتری
  • پراکندگی خوب و اکستندری آماده برای ترکیب با انواع خمیر رنگها در محل اعمال چاپ تنها با چند دقیقه اختلاط ساده.

(تمام افزودنیهای مربوط به جوهر از پیش در رزین ترکیب شده و پس از اختلاط با خمیر رنگ، به راحتی نوع رنگ مورد نیاز توسط اوپراتور تنظیم شده و برای اعمال در خط چاپ آماده می­گردد.)

  • تشکیل فیلم یکدست و یکنواخت روی روکش PVC کاغذ دیواری
  • طراحی رزین به گونه ای بوده که رزین روی گراورها و تجهیزات در تماس با جوهر در دمای محیط، تشکیل فیلم نداشته و حتی پس از خشک شدن هم به راحتی با یک دستمال مرطوب قابل پاک شدن باشد.
  • این محصول بعد از عبور از منطقه پخت180 درجه تشکیل فیلم داده  و به چاپ نهایی مقاومت شستشویی می دهد.
  • قابلیت تحمل دمایی تا 220 درجه سانتیگراد در مرحله برجسته سازی نقوش روی کاغذ دیواری بدون زردگرایی
  • عدم چسبناکی سطح پس از چاپ و رول شدن

تیم تحقیق و توسعه این شرکت آماده پشتیبانی و بهینه سازی این رزین، متناسب با انواع دستگاههای چاپ و شرایط اعمال مورد نظر مشتری می باشد.

گردآورنده: مهندس نعمتی- مدیر تحقیق و توسعه شرکت سیماب رزین

 

بخوانید: سامانه‌های ترکیبی عامل‌های فعال‌سطح یونی و غیریونی – بخش 2

به این مقاله امتیاز بدهید!