سیماب رزین
تکنولوژی فلوکینگ – بخش 4

تکنولوژی فلوکینگ – بخش 4

فلوکینگ

الیاف مورد استفاده در فلوک
احساس نهایی فلوک روی پارچه ارتباط نزدیکی با اندازه الیاف و روش استفاده شده برای برش فیلامنت دارد. الیاف بریده شده به روش برش تصادفی اغلب در کاربردهای بسته بندی تزئینی، روی اسباب بازی ها یا برای جذب رطوبت در سطح استفاده می شود. در هنگام لمس، عمق کمی از الیاف حس می شود. الیاف بریده شده به روش برش دقیق به طول مشخصی برش داده می شوند تا به فلوک مربوط به پارچه های اثاثه یا لوازم داخلی، پوشاک، پتوها دست یابند. عمق فلوک معمولاً با این الیاف بیشتر است و در نتیجه یک روکش صاف و بادوام ایجاد می شود. نسبت های بالای طول به قطر (LID) منجر به پوشش نرم فلوک می شود.
هم الیاف نساجی و هم الیاف غیر رشته ای مانند آرد چوب را می توان با آسیاب به اندازه دلخواه رساند. الیاف بریده شده به روش برش تصادفی کوتاه، مجموعه ای از طول ها را در یک محدوده شامل می شوند. الیاف برش تصادفی اغلب از بریده های پارچه و الیاف ضایعاتی مواد دیگر مانند پنبه، نایلون، ابریشم مصنوعی و پلی استر تولید می شود. کاهش طول الیاف معمولاً در دو یا سه مرحله انجام می شود زیرا الیاف بریده می شوند و سپس از طریق یک سری صفحات ظریف الک می شوند. طول الیاف تابعی از مش صفحه است که مش صفحه معمولاً از 5 تا 24 دهانه در هر سانتی متر خطی متغیر است. الیاف برش تصادفی مخصوصاً برای فلوک کردن میله‌کوبی مناسب است.
الیاف برش دقیق زمانی تولید می‌شود که الیاف سالم به دستگاه برشی وارد می‌شوند که به طور یکنواخت آنها را به الیاف با طول از پیش تعیین‌شده برش می‌دهد. گیوتین و برش های چرخشی اغلب برای تولید الیاف بین 0.3 تا 6 میلی متر استفاده می شوند. برش مرطوب توسط بسیاری از تولید کنندگان فلوک برای جلوگیری از تجمع گرما و روانکاری در طول فرآیند برش استفاده می شود.
الیاف فلوک بریده شده را می توان به روش رنگرزی خمی رنگ کرد در حالی که الیاف بریده نشده را می توان در رنگرزی های معمولی رنگرزی کرد. گاهی اوقات لازم است الیاف را قبل از رنگرزی سفید شود تا روشنایی کامل به خصوص در رنگ های پاستلی به وجود آید. برای کاربردهای خاص می توان از نخ های رنگ شده ی محلولی برای حداکثر استحکام نور استفاده کرد.
الیاف فلوک باید از نظر شیمیایی تکمیل شود تا در طول کاربرد الکترواستاتیک یا مکانیکی عملکرد رضایت بخشی داشته باشد. تکمیل را می توان قبل از برش روی الیاف سالم اعمال کرد (روشی که معمولاً برای فلوک AC استفاده می شود) یا روی الیاف به عنوان بخشی از فرآیند رنگرزی انجام داد. نوع تکمیل با توجه به نوع فلوک و روش کاربرد متفاوت خواهد بود. عوامل تکمیل کننده برای ایفای نقش انتخاب می شوند:
1. درخشندگی و زیر دست نرم
2. “جریان” خوب و توانایی غربال کردن در طول عملیات تغذیه فلوک
3. خواص آنتی استاتیک
4. رسانایی خوب (برای فلوکینگ الکترواستاتیک)
الیاف فلوک معمولاً برای دستیابی به رطوبت بهینه برای فرآیند کاربرد، خشک می شود. معمولاً از الیاف فلوک با جنس زیر استفاده می شود:
پنبه: فلوک پنبه با برش تصادفی، جاذب، کم هزینه است و به راحتی رنگ می شود. اغلب برای بسته‌بندی‌های پلاستیکی با خلاء، کارت‌های تبریک، و کاربردهایی که در آن‌ها رنگ‌های چوبی یا جیر مورد نظر است، استفاده می‌شود.
ابریشم مصنوعی(ویسکوز رایون): ابریشم مصنوعی که به راحتی برش و رنگ می شود ، یک الیاف متداول است که اغلب برای فلوک کاغذ دیواری و لباس استفاده می شود.
اکریلیک: اکریلیک اغلب برای بسته بندی و سایر کاربردهایی که نیاز به دوام دارند استفاده می شود. اکریلیک به راحتی رنگ می شود و برای کاربردهای تزئینی و سه بعدی عالی است.
نایلون: با دوام و استحکام عالی، نقطه ذوب بالا و کیفیت ماندگاری عالی. نایلون یک کاندید ایده آل برای کاربردهایی مانند اثاثه یا لوازم داخلی است که به مقاومت در برابر سایش و انعطاف پذیری نیاز دارند. الیاف نایلون در بسیاری از قطر ها و درخشش ها موجود است.
پلی استر: به دلیل دوام، مقاومت در برابر رنگ پریدگی بالا و کیفیت عالی مقاومت در برابر گرد و غبار؛ پلی استر فیبر انتخابی برای کاربردهای خودرویی است. پلی استر بسیاری از ویژگی های دوام نایلون را دارد.
الیافی مانند تفلون، کربن و کولار را می توان از طریق رویه های کاربردی خاص در زمانی که ویژگی های منحصر به فرد این الیاف مورد نیاز است، فلوک کرد.

ادامه دارد…
گردآورنده: مهندس محسن پنجه علی- شرکت سیماب رزین

 

بخوانید: تکنولوژی فلوکینگ – بخش 3

منبع:
[1] STIG W. BOLGE, ” Flocking Technology”, THE AMERICAN FLOCK ASSOCIATION, 1991

به این مقاله امتیاز بدهید!