سیماب رزین
تکنولوژی فلوکینگ- بخش 1

تکنولوژی فلوکینگ- بخش 1

تکنولوژی فلوکینگ

تکنولوژی فلوک در واقع کاربرد ذرات ریز بر روی پارچه با روکش چسب است. ذرات استفاده شونده در این روش اکثراً الیاف طبیعی یا مصنوعی برش ریز است. تکمیل فلوک روی پارچه ویژگی تزئینی و/یا عملکردی را به سطح می بخشد. انواع موادی که از طریق روشهای مختلف فلوک بر روی سطوح متعدد اعمال می شوند ، طیف وسیعی از محصولات نهایی را ایجاد می کند. فرآیند فلوک در اقلام مختلف از پارچه های معمولی گرفته تا محصولات با کاربردهای مهندسی با تکنولوژی بالا استفاده می شود.
مورخان ادعا می کنند که تکنولوژی فلوک را می توان در حدود 1000 سال قبل از میلاد مسیح یافت ، زمانی که چینی ها از چسب رزین برای اتصال الیاف طبیعی به پارچه ها استفاده می کردند. در آلمان در قرون وسطی، گرد و غبار الیاف بر روی سطوح پوشیده شده با چسب پاشیده می شد تا دیوارهای با ظاهر فلوک ایجاد شود. در فرانسه ، دیوارپوش های فلوک در زمان فرمانروایی لویی چهاردهم رواج یافت.
امروزه هنر فلوک اصول فیزیک و شیمی را با فن آوری های مدرن الیاف مصنوعی، الکترواستاتیک فشار قوی و چسب پلیمری برای تولید محصولات پیچیده و منحصر به فرد ترکیب می کند. بیش از 100 شرکت آمریکایی در صنعت فلوک کار می کنند.
فلوکینگ یک جلوه سطحی ایجاد می کند که بسیار با سطح زیرین که روی آن اعمال می شود متفاوت است. به عنوان مثال این تکنولوژی می تواند سطوحی را با ویژگی های زیر ایجاد کند:
1. یک سطح مخملی نرم روی پلاستیک با قالب سخت
2. سطحی بسیار نرم روی فلز
3. سطح بسیار ساینده روی کاغذ صاف
4. ایجاد احساس لوکس روی فوم متخلخل
5. سایر ترکیبات سطحی متضاد یا مکمل
در همه موارد ، ویژگی سطحی زیرآیند به طور قابل توجهی توسط فرآیند فلوک تغییر می کند.
فلوک امکان ایجاد یک سطح نساجی روی محصولات غیر نساجی را می دهد و مزیت منحصر به فردی دارد که ویژگی های تزئینی جذاب را با ویژگی های عملکردی متعدد ترکیب می کند. ویژگی های عملکرد منحصر به فرد کالاهای فلوک، همراه با مقرون به صرفه بودن آنها، آنها را به یک ارزش عالی برای مصرف کننده تبدیل می کند. پیشرفت های اخیر در جمع آوری اجسام ، دستیابی به مزایای زیبایی و مهندسی فلوک را بدون افزایش قابل توجه هزینه نهایی محصول ، از نظر اقتصادی امکان پذیر می سازد.
با تجهیزات مناسب می توان فلوک را در اکثر اشکال سه بعدی اعمال کرد. فلوک حتی می تواند در داخل اشکال توخالی اعمال شود. از سوی دیگر ، بسیاری از محصولاتی که در شرایط مسطح فلوک شده اند می توانند از نظر مکانیکی یا حرارتی به شکلهای سه بعدی درآیند. صرف نظر از شکل ، احتمالاً می توان در هر محصول از تکمیل فلوک استفاده کرد.
رنگهای غنی ، سایه های پاستلی ، کدر ، براق ، مات ، سطح مجسمه شده ، دو رنگ ، اصطکاک کم ، اصطکاک زیاد ، نرم و یا درشت، که این جلوه ها و بسیاری جلوه های ویژه دیگر را می توان با سطح فلوک شده به دست آورد. عملیات تکمیل پس از پایان، مانند برجسته کاری ، چاپ روی صفحه ، چاپ انتقال و لمینت را می توان با تکنولوژی فلوک برای تولید جلوه های ویژه و نفیس استفاده کرد.
بسیاری از محصولات فلوک طراحی شده اند تا از طیف گسترده ای از مشخصات استحکام بالا ، سایش بالا و دوام سخت برخوردار باشند. این مشخصات با ترکیب بستر مناسب ، چسب ، الیاف و روش فلوکینگ برآورده می شود. محصولات فلوک شده در اثاثیه منزل ، اتومبیل ، چمدان ، لباس های نظامی و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می شود که باید در استفاده روزانه مقاومت کنند. بسته به الزامات خاص هر برنامه ، محصولات فلوک شده می توانند قابل شستشو ، خشک شویی ، مقاوم در برابر آتش ، آب گریز، مقاوم در برابر لکه یا مقاوم در برابر نور باشند.
از آنجا که فلوک کردن یک عملیات سطحی می باشد، میتواند بستر معیارهای طراحی سازه را تعیین کند. سطح فلوک معیارهای طراحی سطح کاربردی و زیبایی را تعیین می کند. در نتیجه می توان سطح را مستقل از ساختار بستر طراحی کرد. به عنوان مثال ، فولاد ممکن است بهترین جزء سازه ای برای ساخت بخاری برقی سونا باشد. با این حال ، فولاد داغ می تواند خطر سوختگی را ایجاد کند. انواع خاصی از سطوح فلوک شده عایق خوبی هستند. با ادغام معیارهای طراحی سازه و سطح ، برخی از بخاری های برقی سونا از فولاد فلوک شده ساخته می شوند. در نتیجه ، واحدها به راحتی مونتاژ می شوند و احتمال سوختگی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

پروسه ی فلوک
الیاف فلوک معمولاً به صورت مکانیکی ، الکترواستاتیکی یا ترکیبی از هر دو روش بر روی سطوح با روکش چسب اعمال می شوند. فلوک مکانیکی را می توان به دو روش بادی و ضربه ای تقسیم کرد. فلوک الکترواستاتیک گاهی اوقات یک فرایند پنوماتیک را برای حرکت الیاف به سمت سطحی در جریان باد ایجاد می کند.

گردآورنده:مهندس محسن پنجه علی- شرکت سیماب رزین

منبع:
[1] STIG W. BOLGE, ” Flocking Technology”, THE AMERICAN FLOCK ASSOCIATION, 1991

 

بخوانید: کاربرد چسب های فشار حساس در مصارف پزشکی- بخش 3

5/5 - (2 امتیاز)