سیماب رزین
رزین آکریلیک پایه‌ آب–الکل ویژه‌ی تولید جوهر چاپ اسکرین

رزین آکریلیک پایه‌ آب–الکل ویژه‌ی تولید جوهر چاپ اسکرین

چاپ اسکرین

برخلاف دیگر فرایندهای اصلی چاپ، جوهای چاپ اسکرین که گاهی به عنوان چاپ سیلک اسکرین نیز از آن یاد می شود، از سطح یک تصویر به سطح مورد چاپ منتقل نمی شوند بلکه از میان تصویر که در واقع همان استنسیل(طرح واره) روی شابلون است، می­گذرند. چاپ اسکرین چند منظوره ترین فرایند چاپ به شمار می­رود و کارهایی که توسط دیگر روشهای چاپ، غیرممکن است با استفاده از چاپ اسکرین قابل انجام است. توسط این روش می توان روی سطوح منحنی که حتی قرینه هم نیستند، یا سطوح نا مسطح و نا متعارف مثل لباسهای دوخته شده، عملیات چاپ را انجام داد. فیلم جوهر بدست آمده از این فرایند دارای دوام بسیار بیشتری نسبت به فیلم های جوهر حاصل از دیگر روشهای چاپ است. چاپ اسکرین روی انواع مختلفی از سطوح از جمله بردهای مدار چاپی قطعات الکترونیکی، پارچه­ها، پلاستیکها، فلزات، شیشه و انواع کاغذ و مقوا وانجام پذیر است.

Fig. 02Fig. 01

فاکتورهای مورد نیاز در جوهر چاپ اسکرین توسط عواملی چون طبیعت فرایند چاپ اسکرین، سطح مورد چاپ و مصرف نهایی محصول چاپ شده تعین می شود که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

1- در حین چاپ جوهر روی شابلون و درون قاب در مجاورت هوای آزاد قرار می گیرد. بنابراین میزان  فراریت حلالهای مورد استفاده باید به حدی باشدکه در اثر تبخیر میزان قابل توجهی از حلال از دست نرود و بو و دیگر مضرات حلال نباید برای سلامتی اوپراتور چاپ مشکل جدی ایجاد کند.

2- حلالهای جوهر نباید باعث تورم و نرم شدن پارو شده و صدمه ای به استنسیل و قاب آن وارد آورد.

3- جوهر باید دارای ویسکوزیته مناسب جهت عبور از سوراخهای شابلون و همچنین پخش نشدن تصویر باشد.

4- جوهر طی زمان مناسبی بعد از چاپ روی بستر، متناسب با تجهیزات خشک کن موجود و کاربرد محصول خشک شود.

5- پس از خشک شدن جوهر باید چسبندگی خود را به سطح چاپ شده حفظ نماید و خصوصیات مورد نیاز برای مصرف نهایی از جمله ثبات نوری، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و غیره را تامین نماید.

یکی دیگر از خصوصیات قابل توجه چاپ اسکرین، فیلم ضخیم جوهر بدست آمده از این فرایند میباشد. این ویژگی امکان تولید یک چاپ قوی،درخشان و بادوام را میسر می سازد.

شرکت سیماب رزین، با همکاری واحدهای تولیدی جوهر چاپ اسکرین، به تکنولوژی رزین آکریلیک J-277 که پاسخگوی تمامی انتظارات ذکر شده در بالا بوده و در بستر آب، الکل واتیلن گلایکول بدون نیاز به حلال بدبوی سیکلو هگزانون، دست یافته و این رزین هم اکنون در سبد محصولات قابل عرضه قرار دارد.

J-277  تمامی تستهای مربوط به پیگمت خوری، زمان خشک شدن، آلودگی شیمیایی و حلالی، پایداری نوری و کاربری آسان را با رضایت مشتریان پشت سرگذارده است.

گردآورنده: محسن نعمتی- سیماب رزین

 

بخوانید: چسب های روکش محافظ

4.3/5 - (3 امتیاز)