سیماب رزین
روش‌های آزمون استاندارد برای ASTM D 6195–03) Loop Tack) – بخش 1

روش‌های آزمون استاندارد برای ASTM D 6195–03) Loop Tack) – بخش 1

آزمون استاندارد 

این استاندارد تحت عنوان D 6195 صادر می‌شود؛ عددی که بلافاصله پس از عنوان تعیین می‌شود، سال تصویب اصلی و یا در مواردی که تجدیدنظر صورت گرفته است، سال آخرین تجدیدنظر است. رقم قرارگرفته در پرانتز، سال آخرین تأیید و تصویب را نشان می‌دهد. بالانویس اپسیلون (ε) نشانگر یک تغییر سرمقاله از آخرین ویرایش یا تأیید مجدد است.

1-هدف

1-1-این روش‌های آزمایش تعیین ویژگی‌های چسب فشارحساس را پوشش می‌دهند. این روش‌های آزمون برای آن دسته از چسب‌ها قابل‌استفاده است که در اثر تماس با سطحی دیگر به‌سرعت یک اتصال با استحکام قابل‌اندازه‌گیری تشکیل می‌دهند. نیروی چسبناکی به‌عنوان نیروی مورد نیاز برای جداکردن چسب از ماده‌ای ذیگر در سطح مشترک و اندکی پس از تماس آن‌ها در اثر تنها نیروی وزن ماده فشارحساس (به‌عنوان نمونه، نوار، برچسب، کاغذ خودچسب (استیکر) و غیره) در یک محل تماس با مساحت یک اینچ مربع تعریف می‌شود.

2-1-روش‌های آزمون زیر شامل موارد زیر است:

1-2-1-روش آزمون A (با استفاده از اندازه‌گیرنده‌ی Tensile)؛ و

2-2-1-روش آزمون B (با استفاده از اندازه‌گیرنده‌ی Loop Tack)

3-1-مقادیر بیان‌شده در واحدهای اینچ-پوند به‌عنوان استاندارد درنظر گرفته می‌شود. زیرا عرض استاندارد صنعت برای نوار چسب فشارحساس، یک اینچ است. مقادیر داده‌شده در پرانتزها تنها برای اطلاع‌رسانی است.

4-1-هدف این استاندارد این نیست که تمامی موارد ایمنی (در صورت وجود) مربوط به‌استفاده از آن را عنوان کند. در واقع، این وظیفه‌ی شخص استفاده‌کننده از این استاندارد است که اقدام‌های ایمنی و بهداشتی مناسب همراه با محدودیت‌های نظارتی را پیش از استفاده را تعیین و رعایت کند.

2-سندهای ارجاع‌داده‌شده (مرجع)

1-2-روش‌های استاندارد:

  • A 666: مشخصات برای فولاد ضدزنگ آنیل‌شده (سخت‌شده در اثر اعمال حرارت و سپس کاهش تدریجی دما) یا آستنیتی‌شده در سرما (نوعی محلول ساخت فولاد با یک محلول جامد کربنی در شکل غیرمغناطیسی آهن پایدارشده در دمای بالا) و همچنین ورقه، نوار، صفحه و نوار مسطح (کتاب سالیانه‌ی استانداردهای ASTM، حجم 1، شماره‌ی 3)
  • D 907: اصطلاح‌های چسب‌ها (کتاب سالیانه‌ی استانداردهای ASTM، حجم 15، شماره‌ی 6)
  • D 2651: راهنمای آماده‌سازی سطوح فلزی برای اتصال چسب (کتاب سالیانه‌ی استانداردهای ASTM، حجم 15، شماره‌ی 6)
  • E 4: روش‌های تأیید مقدار نیرو در ماشین‌های آزمایش (کتاب سالیانه‌ی استانداردهای ASTM، حجم 3، شماره‌ی 1)
  • E 171: ویژگی‌های شرایط استاندارد برای تهویه‌ی مطبوع و آزمایش مواد سدکننده‌ی انعطاف‌پذیر (کتاب سالیانه‌ی استانداردهای ASTM، حجم 15، شماره‌ی 9)
  • E 177: تمرین استفاده از اصطلاح‌های صحت و دقت در روش‌های آزمون ASTM(کتاب سالیانه‌ی استانداردهای ASTM، حجم 14، شماره‌ی 2)
  • E 691: تمرین برای انجام یک مطالعه‌ی بین‌آزمایشگاهی به‌منظور تعیین دقت یک روش آزمون (کتاب سالیانه‌ی استانداردهای ASTM، حجم 14، شماره‌ی 2)

2-2-استاندارد اتحادیه‌ی اروپا برای استاندارد صنعت برچسب‌گذاری پیش‌چسب‌دارشده (FINAT) (قابل‌دسترس در FINAT، کشور هلند، لاهه، کد پستی 2585 EW، لان کوپس ون کاتنبرگ 79):

  • FTM 9: اندازه‌گیری Tack برای «چسبیدن سریع»

3-2-استاندارد مؤسسه‌ی تولیدکنندگان صنعت برچسب و پلاک (TLMI) (قابل‌دسترس در TLMI، ایالات متحده‌ی امریکا، ناپرویل (60563 IL)، خیابان 295، بولوار شومان 40):

  • L-IB1: آزمون Loop Tack مربوط به TLMI
  • L-IB2: آزمون Loop Tack اندازه‌گیرنده‌ی Tensile

3-واژه‌شناسی (اصطلاح‌ها)

1-3-تعاریف:

1-1-3-بسیاری از اصطلاح‌های موجود در این روش‌های آزمون استاندارد در واژه‌شناسی موجود در استاندارد D 907 ASTM تعریف شده است.

4-خلاصه‌ای از روش آزمون

1-4-در این روش‌های آزمون، یک حلقه که سمت پشت آن آغشته به‌چسب فشارحساس است، در تماس با یک مساحت کنترل‌شده به‌مقدار یک اینچ مربع (25 میلی‌متر در 25 میلی‌متر) از فولاد ضدزنگ قرار می‌گیرد و نیروی اعمال‌شده به‌آن، تنها وزن خود ماده‌ی فشارحساس است. سپس ماده‌ی فشارحساس از زیرآیند جدا می‌شود و نیروی لازم برای جداكردن ماده فشارحساس از زیرآیند توسط دستگاه ثبت‌کننده‌ی اندازه‌گیرنده ثبت می‌شود.

2-4-روش آزمون A (با استفاده از اندازه‌گیرنده‌ی Tensile) در زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که اندازه‌گیرنده‌ی Tensile برای اندازه‌گیری Loop Tack مورد استفاده قرار گیرد و شامل استفاده از حلقه‌ی تهیه‌شده از یک نوار 7 اینچی (175 میلی‌متری) به‌عنوان نوار نمونه است.

3-4-روش آزمون B (با استفاده از اندازه‌گیرنده‌ی Loop Tack) در زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که اندازه‌گیرنده‌ی Loop Tack برای اندازه‌گیری Loop Tack مورد استفاده قرار گیرد و شامل استفاده از حلقه‌ی تهیه‌شده از یک نوار 5 اینچی (125 میلی‌متری) به‌عنوان نوار نمونه است.

5- اهمیت و کاربرد

1-5-این روش‌های آزمون یک اندازه‌گیری کمی از ویژگی چسبناکی ماده‌ی فشارحساس برای یک چسب را ارائه می‌دهند.

2-5-این روش‌های آزمایش برای اندازه‌گیری ویژگی چسبناکی توده‌ی چسب طراحی شده‌اند. چسبناکی یک چسب ارائه‌شده بسته به مقاومت آن متفاوت است (به‌طورکلی، مقاومت‌های سخت‌تر منجر به‌مقادیر بالاتر خواهد شد).

3-5-این روش‌های آزمون برای کنترل کیفیت و همچنین اهداف تحقیقاتی مناسب هستند.

4-5-روش آزمون A (با استفاده از اندازه‌گیرنده‌ی Tensile) از نمونه‌ای به‌شکل نوار به‌طول 7 اینچ (175 میلی‌متر) استفاده می‌کند. هر دو روش اندازه‌گیری چسبناکی «FINAT FTM 9  چسبندگی سریع» و «TLMI L-IB2 برای LOOP Tack» از نمونه‌ای به‌شکل نوار به‌همان طول استفاده می‌کنند.

5-5-روش آزمون B (با استفاده از اندازه‌گیرنده‌ی Loop Tack) از نمونه‌ای به‌شکل نوار به‌طول 5 اینچ (125 میلی‌متر) استفاده می‌کند. تنها این نمونه‌ی نواری‌شکل است که به‌درستی می‌تواند در اندازه‌گیرنده‌ی Loop Tack قرار بگیرد.

6-5-اگر چسب قبلاً به‌صورت روکشی بر روی یک زیرآیند نباشد، این روش‌های آزمایشی شامل استفاده از یک لایه‌ی چسب بر روی یک زیرآیند تمیز پلی‌اتیلن ترفتالاتی (PET) با ضخامت 2 میل (05/0 میلی‌متر) برای قرارگیری نمونه‌ی چسب بر روی آن‌ها و تهیه‌ی نمونه هستند. استفاده از سایر مواد برای قرارگیری چسب فشارحسحس بر روی آن‌ها، عملکرد نمونه‌ی مورد آزمایش را تغییر می‌دهند.

روش آزمون A (استفاده از اندازه‌گیرنده‌ی Tensile)

6-دستگاه‌ها

1-6-اندازه‌گیرنده‌ی Tensile: دارای یک نرخ ثابت برای کشش نمونه

2-6-تثبیت‌کننده‌های آزمون (شکل (1) یا (2)؛ قابل‌دسترس در Chem Instruments، ایالات متحده‌ی امریکا، اوهایو، کد پستی 7593-45014 OH، فیرفیلد، درایو تجاری 510): تا در فک دستگاه اندازه‌گیرنده‌ی Tensile سوار شود. پانلی که توسط دستگاه اندازه‌گیرنده نگه داشته می‌شود، یک ناحیه‌ی تماس به‌مساحت یک اینچ مربع (25 میلی‌متر در 25 میلی‌متر) از ماده فشارحساس را فراهم می‌کند. در روشی دیگر، تثبیت‌کننده‌های آزمون ممکن است شامل یک ناحیه‌ی برجسته باشد که امکان ایجاد یک منطقه‌ی تماسی یه‌مساحت یک اینچ مربع (25 میلی‌متر در 25 میلی‌متر) ماده‌ی فشارحساس را فراهم کند.

 

 

Test Methods for Loop Tack1

شکل (1): تثبیت‌کننده‌ی آزمون Loop Tack (1)

Test Methods for Loop Tack1

شکل (2): تثبیت‌کننده‌ی آزمون Loop Tack (2)

 

-2-6-پانل یا ناحیه‌ی برجسته‌شده‌ی تثبیت‌کننده‌های آزمون از جنس فولاد ضدزنگ است (که در ویژگی‌های ذکرشده در استاندارد A 666 ASTM  مشخص شده است).

 

ادامه دارد…

 

گردآورنده: مهندس مهدیار یافتیان- کارشناس تحقیق و توسعه شرکت سیماب رزین

 

 

مرجع:

American Society for Testing and Materials. (2011). Standard Test Methods for Loop Tack. ASTM.

 

بخوانید: مقدمه ای بر رزین های آلکید ملامین پایه آب

 

 

به این مقاله امتیاز بدهید!