سیماب رزین
غلظت دهنده های آکرلیکی

غلظت دهنده های آکرلیکی

تیکنرها یا غلظت دهنده های آکرلیکی یکی اززیر شاخه های مهم محصولات پلیمری پایه آب می باشند که برای تنظیم رفتار رئولوژیکی ، نوع ومیزان ویسکوزیته، متناسب با کاربرد محصول نهایی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

این پلیمرها معمولا به دو شکل امولسیونی و پودر میکرونیزه قابل حل درآب در بازار موجود می باشند. این مواد در اصطلاح  تجاری به نام کربومرها معروف می باشند.

کربومر یک اصطلاح است که برای یک سری از پلیمرهای اولیه ساخته شده از اسید اکریلیک استفاده می شود. نوع جامد آن،به شکل پودر سفید کرکی می باشد، که اغلب به عنوان پایه ژل در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود. کربومرها را می توان در انواع مختلفی از انواع محصولات از جمله پوست، مو، ناخن، و محصولات آرایشی و همچنین مواد آرایشی دندان یافت.

کربومرها به توزیع یا تعلیق جامد نامحلول در یک مایع کمک می کند. آنها همچنین برای جلوگیری از جداسازی امولسیون ها در اجزای روغن و مایع آنها استفاده می شود. کربومرها اغلب برای کنترل سازگاری و تصحیح رئولوژی لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی، ژلهای بیمارستانی مانند ژلهای سونوگرافی و رادیولوژی، لوبریکانتهای پزشکی، ژلهای دارویی بهداشتی و غلظت دهنده های مواد شوینده و تولید رنگهای پایه آب به شکل گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

کربومرها مولکول های بزرگ تولید شده از ترکیبات شیمیایی نسبتا کوچک به نام مونومرهای اسید آکرلیک به همراه استرهای زنجیره بلند آنها هستند که به شکل بسیار جزئی کراسلینک شده­اند.

کربومرها همگی از لحاظ شیمیایی مشابه هستند، و فقط در وزن مولکولی و ویسکوزیته متفاوتند.اندازه ذرات آنها بین 50 تا 200 نانومتر می باشد. کربومرها توانایی جذب و نگهداری آب را دارند و این پلیمرها می توانند حجم اصلی خود را به چندین بار متورم کنند.

پس از دیسپرس شدن کامل این مواد در حد مقادیر 0.2 الی 1%  در آب، ابتدا pH اسیدی می شود و دراین حالت هیچ تغییر چشمگیری در ویسکوزیته مشاهده نشده و این امکان را به فرمولاتور میدهد تا تمام مواد دیگر را به راحتی مخلوط کند. سپس با خنثی کردن pH به شدت ویسکوزیته افزایش یافته و رئولوژی مورد نظر،  متناسب با غلظت استفاده شده حاصل می گردد.

مترجم: محسن نعمتی

 

بخوانید: چسب بسته بندی

 

منبع:

Lamberti Chemical Specialties, Lubrizol Advanced MAterial, Inc. , Lubrizol Corporation

5/5 - (1 امتیاز)