سیماب رزین
سیماکریل 100-D یک دیسپرسانت  بر پایه نمک سدیم هموپلیمر اکریلیک اسید است

سیماکریل 100-D یک دیسپرسانت  بر پایه نمک سدیم هموپلیمر اکریلیک اسید است

سیماکریل 100-D یک دیسپرسانت  بر پایه نمک سدیم هموپلیمر اکریلیک اسید است که، با انواع پیگمنت های آلی و معدنی سازگاری داشته و به عنوان دیسپرس کننده و تر کننده پیگمنت در تولید انواع رنگ های اکریلیک پایه آب داخل و خارج ساختمان و رنگ های هنری و دکوراتیو استفاده میشود.

سیماکریل D-100 دارای جرم مولکولی حدود  2500 می باشد و پایداری خوبی در حضور هیپوکلرات ها و عملکرد قابل قبولی در شرایط دمایی و pHهای مختلف دارد. جرم مولکولی بالای این محصول و قدرت دیسپرس کنندگی آن این امکان را به ما میدهد که بتوانیم برای دیسپرس انواع پیگمنت ها از جمله کربن بلک، تیتانیوم دی اکسید، کروم، نیکل و.. انواع پیگمت های آلی در فرمولاسیون های رنگ های مختلف از آن استفاده کنیم. همچنین قابلیت سازگاری این محصول با سوسپانسیون های معدنی باعث شده که به عنوان تنظیم کننده و بهبود دهنده رئولوژی این سوسپانسیون ها مورد استفاده قرار بگیرد.دیسپرس کننده ها بر دو نوع هستند: 1- پایداری الکترواستاتیک 2- پایداری استریک. مکانیزم اول بر اساس دافعه بارهای هم نام است ولی مکانیزم استریک ها بر اساس ایجاد ممانعت فضایی است، به این صورت که دم های این دیسپرس کننده ها که حدود 200 نانو متر است اجازه نزدیکی پیگمنت ها را نمیدهند. مکانیسم عمل D-100 به صورت استریک می باشد که بین ذرات نفوذ کرده و اجازه نزدیکی به آن ها نمیدهد.

در چه صنایعی کاربرد دارد ؟

تولید رنگ های نیمه براق داخل و خارج ساختمان: در فرمولاسیون رنگ های اکریلیک پایه آب داخل و خارج ساختمان برای دیسپرس پیگمنت مورد نظر از دیسپرسانت های اکریلیک و معدنی بسته به نوع فرمول و پیگمنت از دیسپرسانت ها استفاده میشود. معمولا اکثر پیگمنت های معدنی و الی با دیسپرسانت های پایه اکریلیک سازگاری دارند و در برخی مواقع هم از دیسپرسانت های معدنی مانند  STTP ( سدیم تری پلی فسفات) به عنوان کمک دیسپرسانت استفاده میشود. دیسپرسانت ها به جزو دیسپرسیون پیگمنت باعث تنظیم رئولوژی وپایداری ویسکوزیته رنگ در فرمولاسیون نیز میشوند.  
  روان ساز  دوغاب کاشی و سرامیک : از پلی اکریلیک اسید ها برای تثبیت ویسکوزیته دوغاب در صنعت کاشی و سرامیک استفاده میشود. این روانساز بطور معمول در ابتدای پروسه خردایش به بال میل اضافه می شود. بعلت مایع بودن این روانساز امکان تنظیم ویسکوزیته دوغاب در هر قسمت از پروسه تهیه دوغاب امکان پذیر است، به علاوه اجازه کنترل و تنظیم تیکسوتروپی بدون تغییر در دانسیته دوغاب را مهیا می کند. مقدار مصرف این روانساز 0.7 تا 0.1 درصد بر اساس ماده خشک است و می توان قبل از استفاده در آب حل کرد.  
     بازدارنده رسوب در سیستم های آبی صنعتی مانند برج های خنک کن : به دلیل بالا بودن املاح و مواد معدنی موجود در منابع مختلف آب، در صورتی که این نوع آب به صورت مستقیم و بدون تصفیه وارد دیگ بخار شود، باعث ایجاد رسوبات، خوردگی و کاهش کارایی سیستم می شود. 
به دلیل حرارت بسیار بالای دیگ های بخار و اشباع املاح در آب بویلر، به مرور زمان سرعت تشکیل رسوبات در داخل دیگ بخار افزایش پیدا می کند، که باعث از کار افتادن سیستم می شود. علاوه بر این، وجود رسوبات در دیواره های داخلی بویلر مانع انتقال حرارت شده و ممکن است باعث ایجاد نقاط داغ شود، که به لوله ها و اتصالات آسیب می رساند. در واقع رسوب از طریق وجود نمک هایی با حلالیت پایین ایجاد می شود.  ایجاد رسوبات در دیواره داخلی بویلر، به مرور زمان باعث کاهش کارایی دیگ بخار و مصرف بیش از حد سوخت می شود. در صورت عدم جلوگیری از این روند، به مرور زمان رسوبات داخل دیگ به تاسیسات و اتصالات قبل و بعد از بویلر آسیب زده و باعث انسداد لوله ها نیز می شود. در صورت تداوم این روند، تمیز کردن و رسوب زدایی بویلر کاری غیر ممکن شده و یا در صورت امکان انجام آن باعث تحمیل هزینه های گزافی به خریدار خواهد شد. بنابر این بهترین راهکار برای جلوگیری از تشکیل رسوبات در دیگ های بخار، تامین آب با کیفیت مناسب برای ورود به دیگ بخار می باشد.  مزایای بازدارنده رسوب و خوردگی بویلر: حذف کامل اکسیژن محلول در آب و جلوگیری از خوردگیجلوگیری از تشکیل رسوبات معدنی و افزایش بازدهی بویلرهاقابل استفاده برای بویلرهای صنایع غذاییمقدار مصرف کم با بازدهی بالا     

 

بخوانید: عوامل موثر بر CPVC در سامانه های پایه آب

به این مقاله امتیاز بدهید!
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.