سیماب رزین
چسب فشار حساس چیست ؟

چسب فشار حساس چیست ؟

چسب فشار حساس

اصطلاح چسب حساس به فشار، انواع مختلفی از چسب های رایج را در برمی گیرد که در حالت خشک و دمای معمولی با فشار دست و انگشت با اجسام پیوند قوی برقرار می­کنند. چسب حساس به فشار آکریلیکی به طور ذاتی حساس به فشار است. این پلیمرها از منومرهای نرم (دمای انتقال شیشه ای کم)، سخت (دمای انتقال شیشه ای زیاد) و منومرهای عاملی در زنجیر پلیمر تشکیل شده اند که با کم و زیاد کردن این منومرها می ­توان خواص چسبندگی این نوع چسب ها را تغییر داد. به طور معمول آلکیل آکریلات ها با 4 تا 17 کربن می توانند منومری از چسب های حساس به فشار باشند. ترکیب پلیمر پایه چسب حساس به فشار، مبتنی بر پلیمرهای آکریلیک حاوی شاخه های جانبی فراوانی است که با پیوند استری با هم در ارتباط هستند.

حالت چسبندگی همیشگی چسب های حساس به فشار، باعث تمایز عملکرد انها از سایر انواع چسب ها می شود. این چسب ها عموماً پس از مصرف نیز دارای خواص چسبندگی هستند.

تمام محصولات حاصل از چسب های فشار حساس آکریلیکی به آسانی قابل استفاده اند و به سرعت تشکیل پیوند می دهند. این گونه چسب ها پس از چسبیدن احتیاج به خنک کردن ندارند و اگر زمان چسبندگی طولانی شود، چسب از بین نمی رود. کیفیت این گونه چسب ها بستگی به تعادل بین نیروی چسبندگی چسب و ماده چسبنده دارد. از چسب های حساس به فشار آکریلیکی در تولید برچسب ها، نوار چسب ها، صنایع خودرو سازی، فیلم های محافظ و موارد مشابه که به فشار حساس هستند، استفاده می شود.

 

بخوانید: مروری بر پلی یورتان های پایه آب – قسمت 1

5/5 - (1 امتیاز)