آهار نخ چیست؟

آهار نخ چیست؟

آهار نخ

تولید پارچه با کیفیت هدف اصلی هر شرکت نساجی است. آهارزنی یک فرآیند حفاظتی میانی است که جهت آماده‌سازی نخ برای فرآیند بافندگی انجام می‌شود و به صورت اعمال یک پوشش چسبی محافظ (چسب مصنوعی/ طبیعی) روی سطح نخ‌ها با ایجاد پیوند مابین ماکرومولکول‌های آهار یا در اثر پیوند ماکرومولکول‌ها با لیف یک فیلم یکنواخت بر روی سطح نخ ایجاد می‌نماید که منجر به افزایش استحکام نخ، بالا رفتن ثبات سایشی و کاهش اصطکاک بین نخ و اجزای بافندگی می‌شود.

یکی از چسب‌های مصنوعی پر­مصرف جهت آهار دادن نخ‌های فیلامنتی و نخ‌های ریسیده‌شده رزین‌های اکریلیکی می­باشد. رزین‌های اکریلیک با توجه به چسبندگی خوب به ویژه به الیاف مصنوعی نظیر پلی‌استر و نایلون، انعطاف‌پذیری خوب، مقاومت‌های مکانیکی و سایشی خوب، حلالیت و حفظ رطوبت عالی می­توانند نقش مهمی در آهار دادن نخ های تار ایفا ­کنند.

آهارهای اکریلیک با چسبندگی خوب، ریزش کمتری را از خود نشان می­دهند. این نفوذ خوب و چسبندگی به الیاف، به خصوص در آهار نخ‌های فیلامنتی بسیار مهم است، زیرا علت اصلی استفاده از آهار، چسباندن الیاف به یکدیگر برای جلوگیری از پرزدادن و پاره شدن الیاف در فرایند بافندگی است. در الیاف مصنوعی آب گریز که دارای گروه‌های فعال کمتری می‌باشند با استفاده از آهارهای متداول نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود در حالیکه با استفاده از آهارهای اکریلیکی کیفیت بسیار عالی به دست می‌آید.

درجه بالای حلالیت، باعث سهولت عملیات آهار زدایی شده و کمترین آسیب به پارچه وارد می­شود. در بعضی از موارد، افزودن آهارهای اکریلیکی که خاصیت صابونی شدن بالایی دارند به آهار زدایی مواد تشکیل‌دهنده فیلم مثل نشاسته و پلی‌وینیل الکل کمک می­کند، البته باید توجه داشت که صابونی کردن بیش از حد می‌تواند به علت آزاد نشدن کامل آب یا جذب بیش از حد آب، باعث ایجاد چسبندگی نخ‌های تار گردد.

هدف اصلی آهار در نخ‌های فیلامنتی بر خلاف نخ‌های ریسیده شده چسباندن الیاف به یکدیگر برای استحکام بیشتر است، و از آنجایی که در نخ‌های فیلامنتی پرز زیادی وجود ندارد به پوشش محافظتی سطح نیازی نیست. موارد زیر از جمله مشکلاتی است که در نبود آهار در نخ‌های فیلامنتی شکل خواهد گرفت:

  • به علت پیوستگی الیاف، اصطکاک لیف به لیف افزایش یافته و این اصطکاک در طول نخ انتقال می‌یابد. در نتیجه تمایل به پیچیدن، ایجاد تاب و در نتیجه افزایش اصطکاک، شدت پیدا می­کند.
  • به علت پیوستگی الیاف ( به ویژه در نخ‌های قوی فیلامنتی نظیر نایلون و پلی‌استر ) پارگی یک فیلامنت می­تواند باعث پوسته و انباشته شدن و تشکلیل گلوله های پرزی شود. به دلیل بالا بودن استحکام کششی نخ‌های مصنوعی، گلوله های پرزی تمایل به چسبیدن به سطوح پارچه را دارند.
  • به دلیل پیوسته بودن الیاف، فشارهای خمشی بر روی ماشین بافت به طول نخ، انتقال یافته و باعث بروز مشکلات احتمالی بیشتری می‌شود.
  • پارچه‌های با نخ فیلامنت، به ویژه پارچه‌های حریر(ساتن و غیره) در عملیات آهارگیری بیشتر تغییر فرم می­یابند.

 

خصوصیات آهار مناسب

  • نفوذ خوب در داخل الیاف جهت ایجاد چسبندگی مناسب در داخل الیاف
  • عدم چسبناکی و ایجاد مانع بر روی ماشین بافندگی و چله بافندگی
  • انعطاف‌پذیری بالای فیلم آهار
  • خاصیت روان‌کنندگی خوب
  • سهولت شستشو در فرآیند آهارگیری

 

رزین W-11 جهت تامین نیازهای مربوط به آهار نخ ساخته شده است. این بایندر باید همراه با یک واکس نسبتا سخت به عنوان روان‌کننده بکار رود. این رزین به خوبی در لیف نفوذ کرده و قابلیت پیوند بسیار عالی دارد. واکس نیاز به روان بودن سطح را تامین کرده و نقش آنتی‌استاتیک را نیز ایفا می­کند. فیلم تشکیل شده توسط W-11 شفاف و منعطف می‌‎باشد. این محصول با هر نسبتی در آب قابل حل بوده و بر دیسپرسیون ذرات تاثیر منفی نمی‌گذارد. همچنین از این رزین به همراه پلی وینیل الکل با ویسکوزیته پایین به عنوان نفوذ دهنده آهار استفاده و باعث بهبود چسبندگی و مقاومت کششی پلی وینیل الکل می‌شود.

این رزین برای ایجاد یک آهار نرم در نخ‌های فیلامنت و ریسیده شده 100% پنبه، 100% پلی استر، پلی استر/پنبه، پلی‌استر ویسکوز و پارچه‌های جین مناسب است. در فیلامنت‌ها مقدار آهار مصرفی یک تا پنج درصد می‌باشد در صورتی‌که در نخ‌های ریسیده شده، آهار 10 تا 20 درصد استفاده می شود.

گردآورنده: مهندس شیرین کرمی – کارشناس فروش شرکت سیماب رزین

W-11

4/5 - (3 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.