سیماب رزین

رزین پلی آمید

رزین پلی آمید

رزین پلی آمید به عنوان یکی از مواد پرکاربرد و پایه در بسیاری از صنایع محسوب می‌شوند. همان طور که می‌دانید رزین‌ها ترکیبات آلی هستند که می‌توانند طبیعی یا مصنوعی باشند. رزین‌های مصنوعی با استفاده از ترکیبات شیمیایی مختلف ساخته می‌شوند، اما رزین‌های طبیعی از موادی مانند شیره درخت کاج به دست خواهند آمد. از آن جایی که این مواد ویسکوزیته بالایی دارند، جز مواد بسیار چسبنده قرار می‌گیرند. رزین پلی آمید، یک نوع از رزین‌ها به حساب می‌آید. این نوع رزین دارای واحدهای تکرار شونده آمید در زنجیره اصلی خواهد بود. برای خرید این نوع رزین با همه ویژگی‌ها و کاربردهای آن به طور کامل آشنا خواهید شد.

پلی آمید رزین

رزین پلی آمید چیست؟

رزین پلی آمید پلیمرهایی با وزن مولکولی بالا هستند که دارای پیوندهای آمیدی در طول زنجیره مولکولی خود هستند. برخی از پلی آمیدها مانند آرامید و رزین‌های نایلونی از مواد مصنوعی ساخته می‌شوند که در کاربردهای تجاری به صورت گسترده استفاده خواهند شد. این نوع رزین به دو دسته واکنشی و غیر واکنشی تقسیم می‌شود. رزین پلی آمید واکنشی عمدتا به عنوان عامل تولید رزین‌های اپوکسی  به کار می‌رود. این رزین‌های اپوکسی بیشتر در پوشش‌های سطحی و چسب‌ها یافت می‌شوند.

رزین‌های واکنشی نیز در جوهرهای چاپ استفاده می‌شوند. پلی آمید یا PA معمولا به عنوان نایلون شناخته می‌شوند. رزین پلی آمید با خلوص بالا یک ترکیب پلیمری از نوع پلی تراکم است که دارای ساختار –CONH در یک مولکول است که معمولا از ترکیب یک دی آمین و اسید دی بازیک به دست می‌آید. این ماده مقاومت شیمیایی خوبی دارد و می‌تواند در برابر مواد قلیایی، اسیدی و غیره مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

ویژگی‌ها و مشخصات رزین پلی آمید به صورت کامل

رزین پلی آمید ویژگی‌های متعددی دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

چگالی

این ماده چگالی بالاتری نسبت به مواد دیگر دارد که باعث می‌شود تحمل حرارت و استحکام آن تا حد زیادی بالا رود.

مقاومت

رزین پلی آمید در برابر دماهای بالا مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل، معمولا برای جایگزینی برخی از اجزای فلزی استفاده می‌شوند. این امر یکی از عوامل اصلی برای پخت و تولید رزین اپوکسی محسوب می‌شود.

رزین‌های پلی آمید مقاومت خوبی در برابر حمله هیدروکربن‌های آلیفاتیک و آروماتیک و مقاومت متوسطی در برابر بسیاری از هیدروکربن‌های هالوژنه دارند. آنها اکثر روغن‌ها و گریس‌ها را به خوبی تحمل می‌کنند.

همچنین رزین پلی آمید قابلیت مقاومت در برابر آب و خوردگی را هم دارد. انعطاف پذیری آن بالا است و می‌تواند خاصیت چسبندگی بالایی از خود نشان دهد.

ویژگی رزین پلی آمید

رزین پلی آمید چگونه ساخته می‌شود؟

فرایند ساخت رزین پلی آمید چند مرحله ای است و در آن باید نکات مختلفی رعایت شود. در ابتدا، باید یک دستگاه دانه بندی زیر آب با ایجاد چند سوراخ آماده شود. سوراخ‌ها معمولا باید قطری به اندازه 1.2 تا 2.5 میلی متر داشته باشند. در مرحله بعد، مواد اولیه رزین پلی آمید باید به شکل مذاب در بیایند که میزان ویسکوزیته آن مهم است و باید از 3000 میلی پاسکال کمتر باشد. دمای مناسب برای ذوب کردن این مواد معمولا 160 درجه سانتی گراد خواهد بود.

موادی که ذوب می‌شوند و به حالت مذاب در می‌آیند، باید خنک شوند تا رزین خنک شده به دست بیاید. مرحله بعدی به تشکیل اکسترود اختصاص می‌یابد که در حین آن باید رزین سرد شده را به داخل قالب گرم شده وارد کنید. منبع آب باید تامین شود. زمانی که اکسترود تشکیل شده با آب تماس پیدا کرد، سرد می‌شود. در نهایت این اکسترود برش داده شده تا به صورت گرانول در بیاید.

رزین پلی آمید در چه مواردی کاربرد دارد؟

کاربردهای اصلی رزین پلی آمید در موارد زیر است:

  • چرخ‌ها
  • صنعتی
  • حمل و نقل
  • دریایی
  • مسکونی
  • تجاری

تفاوت رزین پلی آمید و پلی آمین در چیست؟

ممکن است در هنگام کار با پلیمرها، با ترکیبات مختلفی مواجه شوید. رزین‌های پلی آمین و پلی آمید دو گروه ترکیبات پر استفاده هستند که ویژگی‌های متفاوتی دارند. رزین‌های پلی آمین ترکیبات آلی هستند که در ساختار آن‌ها می‌توانید گروه‌های آمونیوم را بیابید. این مواد واکنش پذیرتر هستند و مقاومت شیمیایی بیشتری از خود نشان می‌دهند.

به همین دلیل است که حتی در دماهای پایین هم ماندگاری و دوام بالایی خواهند داشت. یکی از معایب آن‌ها آسیب پذیر بودن در برابر اشعه فرابنفش خورشید است. بنابراین، از رزین‌های پلی آمین در مکان‌های به دور از نور خورشید و مسقف استفاده می شود. اگر قصد حفاظت از محیط‌های گوناگون در برابر حلال‌ها، اسیدها و بازها را دارید، بهتر است که از این رزین‌ها در خطوط لوله و سطوح خارجی مخازن استفاده کنید.

در مقابل پوشش و رزین پلی آمید قرار دارد که به دلیل مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب، می‌توانید از آن به عنوان پوشش دهنده در محیط‌های پر رطوبت مانند تصفیه خانه‌ها استفاده کنید.

جهت اطلاعات بیش‌تر با مشاورین متخصص ما از طریق صفحه تماس با ما ارتباط برقرار کنید.

قیمت رزین پلی آمید