سیماب رزین

پلی اکریلیک اسید

پلی اکریلیک اسید چیست؟

پلی اکریلیک اسید (یا اسید 2-پروپنوئیک) ساده ترین پلیمر آکریلات n(C3H4O2) است که دارای یک گروه کربوکسیلیک در هر واحد مونومر است. پلی اکریلیک اسید (PAA) معمولاً از اسید اکریلیک که از پروپن (محصول جانبی تولید اتیلن و بنزین) به دست می آید، تولید می شود. پلی اکریلیک اسید در مقیاس صنعتی از طریق پلیمریزاسیون رادیکالی مونومر اکریلیک اسید یا نمک سدیم آن تولید می‌شود و معمولا توزیع جرم مولکولی پهنی دارند. این پلیمر از طریق تفکیک گروه های اسیدی در آب به پلی الکترولیتی با چگالی بار منفی بالا تبدیل می شود. این پلیمر و نمک سدیم آن (NaPAA) یکی از پرمصرف ترین پلی الکترولیت های آنیونی محلول در آب هستند.

پلی اکریلیک اسید سیماب رزین

خواص و کاربرد پلی اکریلیک اسید

طول زنجیره پلیمری و خواص پلیمر با تغییر شرایط واکنش تغییر می‌کند. با توجه به کاربرد مورد نظر، جرم مولکولی و خواص پلی اکریلیک اسید تنظیم می‌شود. پلیمرها و کوپلیمرهای اسید اکریلیک طیف وسیعی از کاربردها را پوشش می‌دهند. مانند دیسپرس کننده های محلول در آب، ضد رسوب ها، فلوکولانت ها یا لخته سازها، روانسازها، غلظت دهنده‌ها، رزین های تبادل یونی، عوامل فوق‌جاذب آب، افزودنی در مواد شوینده، کوپلیمرهای امولسیونی برای رنگ‌ها، لوازم آرایشی، کاغذها و لاک‌ها و …

خواص پلی اکریلیک اسید

پلی اکریلیک اسید جامد (کربومر)

پلی اکریلیک اسید ها به صورت مایع و جامد در صنعت استفاده می‌شوند. کربومرها پلی اکریلیک اسیدهای مصنوعی با وزن مولکولی بالا هستند که با آلیل ساکارز یا آلیل پنتا اریتریتول پیوند متقابل دارند. وزن مولکولی کربومر بین 7×105 تا 4×109 گرم بر مول تخمین زده شده است. کربومرها معمولا به صورت پودر سفید رنگی هستند که بعد از جذب آب به صورت ژل در می آیند.

شرکت های آرایشی و بهداشتی و دارویی به دلیل خواص تعلیق کنندگی، امولسیون کنندگی و غلظت دهندگی از این پلی اکریلیک اسید ها به طور گسترده در فرمولاسیون لوازم آرایشی، داروسازی و مراقبت های شخصی استفاده می کنند.

پلی اکریلیک اسید جامد چیست

پلی اکریلیک اسید های سوپر جاذب

پلی اکریلیک اسید و آکریلات های مرتبط به عنوان پلیمرهای غیرعادی در نظر گرفته می شوند زیرا آب را بسیار آزادانه جذب می کنند. آنها آب را چند برابر وزن خود بدون هیچ مشکلی جذب کرده، متورم می شوند و به صورت ژل در می آیند. به این صورت که مقدار یک گرم از پلی اکریلیک اسید برای جذب یک فنجان مایع کافی است. چنین پلیمرهایی با این خصوصیات “سوپر جاذب” نامیده می شوند. یکی از کاربردهای رایج برای این پلی اکریلیک اسیدها، استفاده در پوشک کودکان است. 

پلی اکریلیک اسید محلول در آب

این پلی اکریلیک اسید ها پلی الکترولیت های محلول در آب و چند منظوره هستند. پلیمرهایی شامل پلی آکریلات های پلیمریزه شده با حلال و آب، پلی متاکریلات ها، کوپلیمرهای آکریلات و ترپلیمرهای آکریلات می باشند. از زمان توسعه پلی اکریلیک اسیدها در سال 1972، این مواد سالها در بسیاری از زمینه ها از نیازهای روزمره گرفته تا مصارف صنعتی مانند مواد شوینده، تصفیه آب، کاغذسازی، منسوجات، خودروها و میادین نفتی مورد استفاده قرار گرفته اند با تغییر وزن مولکولی، ایجاد کوپلیمرهای مختلف و تغییر نسبت مونومرها در این کوپلیمرها می‌توان پلی اکریلیک اسید هایی با ویژگی ها و کاربردهای وسیع متناسب با نیاز مصرف کننده تولید کرد. از طرفی دیگر، پلی اکریلیک اسیدها به عنوان مواد دوست دار محیط زیست شناخته شده و با توجه به کارایی موثر آن‌ها در حال جایگزینی با مواد معدنی همچون پلی فسفات ها و فسفونات ها هستند.

تولید کننده پلی اکریلیک اسید

سیماب رزین، تولید کننده پلی اکریلیک اسید های محلول در آب

شرکت سیماب رزین، بیش از دو دهه است که تولید کننده انواع مختلف پلی اکریلیک اسید محلول در آب، با خواص و کاربردهای متنوع می باشد. همچنین، به پشتوانه نیروهای متخصص خود امکان توسعه و تولید محصولات جدید متناسب با نیاز مشتری را دارد.

انواع مختلف پلی اکریلیک اسید تولید شده در شرکت سیماب رزین:

ضد رسوب پلیمری با وزن مولکولی پایین مورد استفاده در صنعت تصفیه آب

دیسپرس کننده ها و روانسازهای با وزن مولکولی پایین و متوسط مورد استفاده در صنعت رنگ، کاشی و سرامیک، کاغذسازی و …

سختی گیر های مورد استفاده در صنایع شوینده با وزن مولکولی متوسط

غلظت دهنده با وزن مولکولی متوسط مورد استفاده در انواع صنایع

منعقد کننده (فلوکولانت) با وزن مولکولی بالا مورد استفاده در صنایع تصفیه آب، کاغذ سازی، حفاری میادین نفتی و …

صنعت رزین