سیماب رزین

رزین پلی کربنات

رزین پلی کربنات

رزین پلی کربنات یکی از انواع رزین‌های صنعتی است که با خواص ویژه خود می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد. این نوع از رزین شفافیت بالایی دارد و در مجموعه پلیمرها و پلاستیک‌ها قرار می‌گیرد. صنایعی مثل ساختمان سازی و تولید قطعات کاربردی به چنین موادی نیاز دارند. آنچه که مهم است، این است که شما ویژگی‌های رزین را بشناسید و قیمت آن را بدانید. سپس اقدام به خرید پلی کربنات رزین کنید. در ادامه به معرفی کامل این نوع از رزین‌ها خواهیم پرداخت.

رزین کربنات

رزین پلی کربنات چیست؟

رزین pc یا پلی کربنات که با نام polycarbonate resin شناخته می‌شود، نوعی پلیمر سخت و شفاف است که در صنایع مختلف کاربردهای گسترده‌ای دارد. رزین pc با ویژگی‌های خاص خود می‌تواند به عنوان جایگزینی برای شیشه به کار گرفته شود. این نوع از رزین قدرت و سختی بالایی دارد. همچنین در برابر انبساط حرارتی از ضریب بسیار پایینی برخوردار است.

این رزین در برابر شکستگی مقاومت زیادی را از خود نشان می‌دهد و به صورت عمومی در انواع صنایع به کار گرفته می‌شود. این رزین می‌تواند در دمای ۲۰ درجه تا ۱۴/ درجه سانتی گراد پایداری داشته باشد. شفافیت بالای این رزین و استحکام و مقاومتی که دارد آن را به جایگزینی مناسب برای شیشه تبدیل کرده است.

ویژگی‌های رزین پلی کربنات

این نوع از رزین از ویژگی‌های متعددی برخوردار شده است:

  • استحکام بالا: در تولید رزین‌های پلی کربنات از ماده‌ای به نام پلی کربنات که استحکام بالایی دارد استفاده می‌شود. این نوع از رزین در برابر شکستگی یا ضربه مقاومت بالایی را از خود نشان می‌دهد. همچنین استانداردهای ساختار این نوع از رزین سبب شده‌اند که از نظر ایمنی بتوان به آن اعتماد کرد. در کل می‌توان گفت که تمامی وسایلی که با این رزین تولید می‌شوند، عملا نشکن هستند و پایداری بالایی دارند.
  • قابلیت عبور نور: رزین پلی کربنات باعث ایجاد متریالی پلاستیکی می‌شود که شفافیت بالایی دارد. حدود ۹۰ درصد از نور می‌تواند از رزین‌های پلی کربنات عبور کند. به همین دلیل در صنایع گلخانه‌ای، منازل یا حتی استخرها از پوشش دهنده‌های رزین‌های پلی کربنات به صورت گسترده استفاده می‌شود.
  • مقاومت در برابر انواع مختلف اسیدها و مواد شیمیایی: رزینی که از ماده پلی کربنات تولید شده است در برابر اسیدهای رقیق شده صنعتی، الکل‌ها و هیدروکربن‌های آلیفاتیک پایداری زیادی دارد. این نوع از رزین با توجه به مقاومت شیمیایی خود می‌تواند ساختار خود را حفظ کند.
  • مقاومت حرارتی بالا: جالب است بدانید رزین پلی کربنات در برابر حرارت نیز مقاوم است. افزودن مواد بازدارنده از شعله به ساختار این رزین سبب شده است که حتی حرارتی بین ۱۳۵ تا ۱۴۰ درجه سانتی گراد نتواند این رزین را متلاشی کند.
  • وزن کم: در مقایسه پلی کربنات با شیشه باید بگوییم که این رزین وزن کمی دارد. تسهیل فرآیند نصب و کاهش هزینه‌های نصب و حمل و نقل آن دنبال افزایش وزن مشهود خواهند بود.
  • محافظت در برابر اشعه‌های ماوراء بنفش: پلی کربنات و رزین ساخته شده از pc قادر قاداست در برابر اشعه‌های نشر به صورت ۱۰۰٪ مقاومت کند.
ویژگی رزین پلی کربنات

کاربردهای متعدد رزین pc

 رزین پلی کربنات مانند هر نوع رزین دیگری در صنایع مختلف کاربرد دارد. در درجه اول می‌توان از این رزین به منظور تولید قطعات مختلف ماشین آلات و تولید قطعات الکترونیکی استفاده کرد. وزن سبک و کیفیت جذب عالی دو ویژگی هستند که به رزین‌های پل کربنات مزیت و برتری بخشیده‌اند. بنابراین می‌توان آن‌ها را به عنوان جایگزینی برای مواد سنگین سفت و سخت مورد استفاده قرار دارد. از این رو اگر به ساختار قطعات ماشینی و الکترونیکی نگاهی بیندازید، رزین‌های pc را خواهید دید. برخی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای این رزین عبارتند از:

  1. کاربرد در تولید ظروف نگهدارنده مواد غذایی: رزین پلی کربنات مقاومت زیادی در برابر خرد شدن و حتی حرارت دارد. بنابراین در تولید ظروفی که با مواد غذایی و نوشیدنی‌ها تماس مستقیم برقرار می‌کنند کاربرد دارد‌. لازم به ذکر است که ظروف نگهداری مواد غذایی که با رزین‌های پلی کربنات تولید می‌شوند می‌توانند تازگی مواد غذایی را حفظ کنند، آلودگی را از مواد غذایی دور کنند و به راحتی در یخچال یا حتی مایکروویو استفاده شوند.
  2. کاربردهای پزشکی: رزین پلی کربنات از کاربردهای پزشکی متعددی برخوردار شده است. ویژگی‌هایی همچون پایداری و مقاومت بالا سبب شده است که روز به روز صنایع پزشکی به پلی کربنات و رزین pc نیازمندتر باشند. در صنعت پزشکی اگر بتوان پلی کربنات را جایگزین شیشه کرد، از این رزین استفاده می‌شود. برای مثال می‌توان ابزارهای جراحی، غشای همودیالیز، مخازن خون و سیستم‌های مربوط به انتقال دارو را با استفاده از پلی کربنات ساخت.
  3. تولید سی دی: قابلیت جلوگیری از شکستن و استحکام بالایی که رزین pc دارد، سبب می‌شود که این رزین در تولید cd و dvd مورد استفاده قرار بگیرد. این رزین مانع ایجاد خراش روی cd می‌شود.
  4. کاربرد در تولید لوازم ایمنی: برای تولید لوازم ایمنی همچون عینک ایمنی، لنزهای مقاوم در برابر نور و ابزارهای دیگر از این رزین استفاده می‌شود.
  5. جایگزینی برای شیشه: رزین پی سی به دلیل مقاومت در برابر اشعه‌های uv و مقاومت بالای خود در برابر شرایط جوی به عنوان جایگزینی برای شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تولید پنجره‌های امنیتی، نما، پناهگاه، نورگیر و در خانه‌های کشاورزی، ساختمان‌های صنعتی و ساختمان‌های مسکونی می‌توان از این ماده استفاده نمود.

رزین پلی کربنات؛ بخش جدایی ناپذیر صنایع خودرو سازی

رزین پلی کربنات به دلیل شفافیت ساختاری و وزن کمی که دارد، می‌تواند تاثیر زیادی بر دوام آیرودینامیک خودرو بگذارد. به همین دلیل برای بهبود کارایی خودروها از این رزین استفاده می‌شود. ترکیبات گوناگون رزین pc جهت تولید محفظه نور خودرو، لامپ چراغ جلو و لنزها مورد استفاده است. برای بسته ‌بندی باتری‌ها، برای تولید مدارهای الکتریکی و همچنین محفظه‌های برقی خودرو نیز می‌توان از این رزین پرکاربرد استفاده کرد.

قیمت پلی کربنات رزین به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت رزین‌های پلی کربنات از عوامل مختلفی تاثیر می‌پذیرند. مقدار وزن این نوع از رزین، برند تولید کننده آن و نوع ساختار رزین می‌تواند قیمت را تحت تاثیر قرار دهد. مسلما اگر قرار باشد بهترین و باکیفیت‌ترین رزین را خریداری کنید، نیاز به صرف هزینه‌های بیشتری هم دارید. لازم به ذکر است که قیمت مواد نفتی نیز به طور مستقیم می‌تواند قیمت کلی رزین‌های pc را تحت تاثیر قرار دهد. زمانی که شما یک فروشگاه معتبر و البته منصف را برای خرید این رزین انتخاب کنید، می‌توانید آن را با قیمتی مناسب بخرید.

کلام پایانی

رزین پلی کربنات پلیمری در کاربرد در صنایع است که به رنگ زرد یا سفید شفاف تهیه می‌شود. این رزین در صنایع خودرو سازی، الکتریک، پزشکی، تولید لوازم ایمنی، ساختمان سازی و هر صنعت دیگری کاربرد دارد. از ویژگی‌های آن می‌توانیم به استحکام بالا، مقاومت در برابر مولد شیمیایی و حرارت، مقاومت الکتریکی و سبک بودن اشاره کنیم. برای خرید پلی کربنات رزین شما باید ابتدا ویژگی‌های آن را بدانید در مورد قیمت آن اطلاعات کامل به دست بیاورید. سپس با انتخاب یک فروشگاه معتبر این رزین را بخرید.

جهت اطلاعات بیش‌تر با مشاورین متخصص ما از طریق صفحه تماس با ما ارتباط برقرار کنید.

قیمت پلی کربنات رزین