سیماب رزین
شرحی بر ویسکوزیته و سرعت برشی

شرحی بر ویسکوزیته و سرعت برشی

ویسکوزیته

در صنعت رنگ و رزین سالانه محصولات جدیدی به بازار عرضه میشود اما آنچه در نگاه اول توجه مشتری را جلب میکند ویژگی های ظاهری رزین است. علاوه بر اینکه رنگ فیزیکی آن در چه محدوده ای است اینکه یک رنگ یا رزین با چه رفتار رئولوژیکی ای هنگام هم زدن، سر ریز شدن و یا اعمال شدن از خود نشان میدهد بسیار حائز اهمیت است. به همین منظور لازم است با مفاهیم ویسکوزیته و سرعت برشی آشنا شویم.

ویسکوزیته: به مقاومت سیال در برابر جاری شدن اطلاق می‌شود.

سرعت برشی معمولا به گرادیان سرعت در مواد جاری شونده،  اطلاق میشود و از طریق تقسیم سرعت به ضخامت حاصل میشود.

از آنجایی که اکثر رزین ها ویسکوزیته ی متفاوتی در سرعت های برشی متفاوت دارند لذا دانستن ارتباط محدوده سرعت برشی و کاربرد نهایی الزامی است.

سرعت برشی پایین: این شرایط معمولا در زمان انبارداری رنگ و رزین و یا هنگامی که بلافاصله نیاز به اعمال بر روی سطوحی نظیر دیوار باشد مورد نیاز است. در این شرایط ویسکوزیته رزین یا رنگ در حدی است که، پیگمنتها درون ظروف رسوب نکنند، رنگ هنگام اعمال شره نکند و از طرفی یکنواختی مناسب پس از اعمال نیز حاصل شود. بنابراین جهت اندازه‌گیری ویسکوزیته رنگ و رزین به هنگام انبار داری و یا اعمال توسط ابزاری نظیر قلم مو و برس نیازمند انتخاب  سرعت های برشی پایین در ویسکومترهای متداول است. از معروفترین ویسکومترها میتوان به ویسکومتر بروکفیلد اشاره کرد.

سرعت برشی متوسط

سرعت برشی متوسط معمولا به هنگام هم خوردن رنگ، سرریز شدن و یا پمپ شدن توسط رزین یا رنگ حس میشود. به همین دلیل اگر در کاربرد نهایی رنگ و رزین چنین شرایطی ایجاد میشود میبایست به منظور تخمین رفتار رزین به هنگام پمپ شدن و یا موارد مشابه، به هنگام اندازه گیری ویسکوزیته از سرعت برشی متوسط ویسکومتر استفاده شود.

سرعت برشی بالا

هنگامی که رنگ یا رزین توسط ماشین های غلتکی و یا نازل های اسپری اعمال میشود سرعت برشی بالایی را متحمل میشود. لذا اگر رزینی به عنوان رزین اسپری شونده خریداری شده است ویسکوزیته آن باید با اعمال سرعت برشی بالا اندازه گیری شود.

 

بخوانید: عوامل اثرگذار بر انتخاب چسب فشار حساس- قسمت 2

 

به این مقاله امتیاز بدهید!