سیماب رزین
مبانی چاپ فلکسوگرافی- بخش 4

مبانی چاپ فلکسوگرافی- بخش 4

فلکسوگرافی

به دلیل اعمال سیستم ثبت خودکار در چاپگر های با غلتک فشار مرکزی، غلتک های کلیشه و غلتک آنیلوکس معمولاً به طور مستقل از یکدیگر تغذیه می شوند. برای بهبود و سرعت بخشیدن به کار ، اکثر ماشین آلات علاوه بر این به مکانیزم تغییر خودکار قرقره و مکانیسم تنظیم کشش زیرآیند مجهز هستند. به دلیل سرعت و جرم زیاد در این فرآیند، مقدار گرمای تولید شده در این ماشین ها زیاد است، چنین ماشین هایی نیاز به خنک سازی غلتک مرکزی و در برخی موارد خنک سازی اضافی غلتک های کلیشه را دارند. این ماشین ها اغلب مجهز به سیستم هایی هستند که عملکرد آنها را اتوماتیک می کنند ، مانند راهنمای زیرآیند، کشش زیرآیند ، ثبت رنگ، گرانروی جوهر و فشار صفحات بر روی درام.
چاپگر های stack (شکل 10) دستگاههای هستند که با زیر آیند تغذیه می شوند یعنی چاپ از یک غلتک به غلتک دیگر انجام می شود. این ماشین ها امکان چاپ دو طرفه زیرآیند با عرض 500-3200 میلی متر را فراهم می کنند. سرعت کار این گونه ماشین ها به1 تا 7 متر بر ثانیه می رسد. آنها عمدتا از شش واحد چاپی تشکیل شده اند ، اگرچه دستگاههایی با هشت واحد نیز وجود دارد. همچنین ممکن است در پیکربندی های 1-10 واحد چاپ ظاهر شوند. معمولاً زیر آیند چاپ توسط هر واحد چاپ از بالا به پایین و از پایین به بالا تغذیه می شود. چاپ دو طرفه در این دستگاه ها نیاز به استفاده از واحدهای کراس اوور خاص دارد. مزیت این نوع ماشین آلات می توان به تأثیر ناچیز روی سایر بخش ها ، کم حجم بودن دستگاه (فضای زیادی در سالن تولید نمی گیرند) و امکان انجام فرآیندهای اتمام چاپ مانند برش زنی در خط یا خارج از دستگاه اشاره کرد. به دلیل کارایی بالا ، امکان چاپ دو طرفه و همزمان تاکردن ورقه های کاغذ ، این ماشین آلات معمولاً در چاپ روزنامه ها استفاده می شوند. با این حال ، آنها در چاپ زیرآیند های پلیمری برای چاپ و تشکیل کیسه های پلاستیکی مستقیماً پس از چاپ استفاده می شوند.
10
شکل 10 شمای ماشین چاپ stack

چاپگر های برخط (شکل 11) دستگاه هایی هستند که در سیستم چاپ از یک واحد به واحد دیگر انجام می شود. در این ماشین آلات واحد های چاپ از یکدیگر کاملاً جدا هستند. آنها به شرح زیر طبقه بندی می شوند:
_ دستگاه های چاپ زیرآیند های باریک – با عرض چاپ 600 میلی متر ، که امکان چاپ با کیفیت بالا را می دهد ، که عمدتا برای چاپ برچسب ها طراحی شده است.
_ دستگاه های چاپ زیرآیند های متوسط – با عرض چاپ 600-1400 میلی متر ، که برای چاپ بسته بندی ها و روی فیلم های پلاستیکی یا کاغذ با کیفیت پایین استفاده می شود.
_ دستگاه های چاپ زیرآیند عریض – با عرض چاپ> 1400 میلی متر ، برای چاپ با حجم بالا که در آن کیفیت پایین تری قابل قبول است استفاده می شود. به عنوان مثال برای چاپ روزنامه ها.
11
شکل 11 ماشین چاپ بر خط

سرعت کار چنین ماشین هایی 3-5 m / s است ، اگرچه ممکن است حتی به 6 m / s هم برسد. استفاده از این ماشین آلات با 6-12 واحد چاپ در صنعت معمول است اما تعداد آنها می تواند بیشتر باشد. با توجه به ساخت خطی این ماشین ها، به هیچ وجه نمی توان فضای استفاده از این دستگاه را محدود کرد. درست همانند چاپگر های stack، بسیاری از مراحل اتمام چاپ مستقیماً پس از چاپ به صورت خطی بعد از این ماشین آلات انجام می شوند. ماشین آلات با ساختار خطی اغلب مجهز به واحدهای مهر زنی فویل ، چاپ صفحه دوار ، یا چاپ دیجیتال هستند. برای ارتقا کیفیت، دقت و دوام تولید ، این ماشین ها معمولاً مجهز به سیستم هایی برای تطبیق خودکار رنگ هستند. این به شما امکان می دهد چاپی با کیفیت بالاتر و آماده سازی سریع دستگاه برای چاپ انبوه بدست آورید. اکثر دستگاههایی که برای چاپ زیرآیند های پلیمری استفاده می شوند دارای یک ایستگاه برای کرونا شدن فیلم پلیمری هستند. اصلاح لایه سطحی زیرآیند به وسیله ی کرونا و مستقیماً قبل از چاپ این امکان را می دهد انرژی آزاد سطح درست قبل از چاپ افزایش یابد. این باعث بهبود چسبندگی جوهر به زیرآیند چاپی می شود.
دستگاه های چاپ زیرآیند های باریک که برای تولید برچسب استفاده می شوند علاوه بر این به یک سیلندر مغناطیسی مجهز شده اند که اجازه می دهد قالب پانچ دوار و سایر عناصر امکان پردازش بعدی روی برچسب مانند:لاک زدن ، لمینیت و متالایز کردن با روش cold foil اجرا شود.
ماشین های چاپ ورق خور کاملاً متفاوت هستند. در این سیستم چاپ در ورق به ورق و روی ورق های تخت اتفاق می افتد. از آنها برای چاپ کارتن های بسته بنده اصطلاحاً مقوا های کنگره ای استفاده می شود. بسته به دستگاه ، می توانند از یک تا هشت واحد چاپی در هر دستگاه وجود داشته باشد. در این دستگاه ها، سرعت کار با سرعت برش خط محدود می شود و از 4000 تا 10 هزار برگ در ساعت است. بعضی از ماشین ها می توانند به سرعت 18000 برگ در ساعت برسند.

ادامه دارد…
گردآورنده: مهندس محسن پنجه علی- شرکت سیماب رزین

منبع: J. Izdebska, Flexographic Printing, In: J. Izdebska, S. Thomas, PRINTING ON POLYMERS Fundamentals and Applications, 2nd edition, Elsevier Inc., 2016, p 180-198.

 

بخوانید: مبانی چاپ فلکسوگرافی- بخش 3

5/5 - (1 امتیاز)