سیماب رزین
چسب های فشار حساس در مقابل دیگر چسب های متدوال در بازار

چسب های فشار حساس در مقابل دیگر چسب های متدوال در بازار

یکی از راه های مناسب جهت شناخت بهتر چسب های فشار حساس، مقایسه ی این چسب ها با دیگر چسب های مورد استفاده در بازار نظیر چسب های: گرماذوب، چسب های مایع اسپری شونده و چسبهای تابش پز است.

به عنوان مثال چسبهای گرماذوب پلیمرهای ترموپلاستی هستند که طی فرآیند حرارت دهی،  ذوب می‌شوند و پس از سرد شدن، با زیرآیند پیوند برقرار میکنند. همچنین چسب های گرماذوب نیاز به تجهیزات ویژه ای  جهت ذوب و انتقال چسب به زیرآیند دارند. چسب های اسپری شونده معمولا پایه حلالی هستند و پس از اسپری و تبخیر حلال مشکلات زیست محیطی به وجود می‌آورند. چسبه ای مایع میتوانند پایه آب و یا پایه حلال باشند و نیاز به قلم مو و یا غلطک جهت اعمال چسب دارند. از طرفی چسبهای تابش پزبا قرارگیری تحت نور مرئی و یا اشعه ی فرابنفش پخت می‌شوند. از دیگر چسب های فشار حساس میتوان به چسبهای بر پایه ی یورتان و سیانواکریلات اشاره کرد.

مهم این است که کل هزینه های اعمال شده و هزینه واحد را مقایسه کنید تا درک درستی از استفاده از چسب های فشار حساس در مقابل این گزینه ها داشته باشید. در ادامه مزایای استفاده از چسب های فشارحساس در مقایسه با دیگر چسب ها بیان میشود:

قایلیت اتصال سطوح ظریفتر

توانایی اتصال مواد غیرمشابه با احتمال سازگاری بیشتر

زمان مونتاژ کوتاه تر

از بین بردن اتصال دهنده های مکانیکی قابل مشاهده

توانایی اتصال به سطوحی مانند پوست انسان

ضخامت یکنواخت در سراسر محصول

عدم نیاز به فرآیند پخت

سازگار با مسائل زیست محیطی

خواص بسیاری وجود دارد که باید هنگام تولید  چسب فشار حساس در نظر گرفته شود.  مانند شیمی، ویسکوزیته و پوشش پذیری،. با این حال، عملکرد محصول نهایی وابسته به سه عامل چسبندگی، چسبندگی اولیه و قدرت برشی وجواست که می تواند برای مشخص کردن انواع چسب ها ومتمایز کردن یک چسب از دیگری استفاده شود. ارتباط این ویژگی ها برای درک عملکرد و انتخاب چسب فشار حساس بسیار مهم است.

چسبندگی: چسبندگی به عنوان قدرت پیوند بین یک چسب و زیرآیند  تعریف می شود. چسبندگی معمولا با استفاده از روش آزمون چسبندگی 180 درجه یا 90 درجه انجام می شود.

چسبندگی اولیه: تمایل اولیه چسب  به زیرآیند بدون اعمال فشار خارجی این ویژگی معمولا با استفاده از آزمون loop tack ارزیابی می‌شود.

قدرت برشی: استحکام داخلی یا هم چسبی یک فیلم چسب به عنوان قدرت برشی شناخته می شود. این اندازه گیری پیوند بین چسب و زیرآیند نیست، بلکه اندازه گیری قدرت همچسبی خود چسب است. خواص برشی معمولا با استفاده از روش تست برشی استاتیک اندازه گیری می شوند.

به طور کلی، هرچه قدرت برشی سیستم چسب افزایش یابد، چسبندگی و چسبندگی اولیه کاهش می یابد.

 

بخوانید: استفاده از رزین اکریلیک در تکمیل چرم

 

منبع

Source: Donald V. Varanese, The Fundamentals of Selecting Pressure Sensitive Adhesives, Medical Plastics and Biomaterials Magazine

مترجم: سرکار خانم روشن

5/5 - (1 امتیاز)