سیماب رزین
تکنولوژی فلوکینگ – بخش 3

تکنولوژی فلوکینگ – بخش 3

بستر های فلوک
محصولات فلوک شده که برای بازار پوشاک و اثاثیه منزل تهیه می شوند ، اغلب از بافت های ساده ، پارچه های بافته شده ، ساتن ، ابریشم مصنوعی و به طور فزاینده ای از پنبه پلی استر ساخته می شوند. وزن وب یا تار و پود پارچه در محدوده 65 تا 200 گرم در متر مربع است. هنگامی که مقاومت پارگی یک عامل مهم است ، از پارچه های بافته شده و ساتن استفاده می شود. مقادیر قابل توجهی از اثاثه یا لوازم داخلی مبلمان روی سطح 65/35 پلی استر پنبه اسنابورگ تولید می شود. نخ های جدید و فرایندهای بافندگی به تولیدکنندگان فلوک اجازه می دهد تا از الیاف ظریف و کوتاهتر استفاده کنند که امکان ایجاد طیف گسترده ای از حالت های فلوک را می دهد. برخی از بسترهای نساجی قبل از فلوک شدن نیاز به فرآیندهای آماده سازی مانند تنظیم حرارتی ، ثابت سازی اندازه ، شستشو، رنگ آمیزی یا پیش رنگ آمیزی دارند.
پارچه های بدون بافت را می توان برای مصارف مختلف صنعتی و تزئینی از فلوک استفاده کرد. پدهای پولیش کاری مورد استفاده در صنعت حساس اغلب از یک لایه نبافته استفاده می کنند.
بسترهای غیر نساجی برای فلوک کردن معمولاً شامل موارد زیر است:
کاغذ: معمولاً برای بسته بندی و مصارف نهایی تزئینی به کار می رود.
پلاستیک: پلی استایرن برای بسته بندی های تجاری فلوک می شود. وینیل کلراید اغلب در تجارت کمربند سازی برای مشتریان فلوک می شود. اشیاء ساخته شده از پلاستیک برای مصارف نهایی از اسباب بازی گرفته تا خودرو و کاربردهای با تکنولوژی بالا فلوک می شوند.
فوم: فوم های مختلفی برای مصارف بسته بندی فلوک می شوند. رول عریض از فوم اورتان برای تولید پتو فلوک می شوند.
لاستیک: کانال های پنجره خودروها و سایر وسایل نقلیه معمولاً از لاستیک دسته ای تشکیل شده است که این موارد نیز برای بهبود وضعیت ظاهری فلوک می شوند.
کالا های رول شونده: اجناس رول شونده با عرض و ساختار متفاوت توسط تولید کنندگان متعدد فلوک می شوند. به عنوان مثال می توان از تخته چرم برای تجارت کمربند ، لاستیک برای عایق بندی کابین خلبان در هواپیما ها و وینیل برای محصولات پزشکی فلوک می شوند.
چسب های فلوک
انواع مختلفی از چسب های مبتنی بر آب و حلال وجود دارد برای فرآیند فلوک کردن وجود دارد که شامل اکریلیک، پلی وینیل استات (PVA)، پلی وینیل کلراید (PVC) – هم لاتکس و هم نرم شده ی آن، لاستیک استایرن بوتادین (SBR) و لاستیک بوتادین اکریلونیتریل (NBR) – اپوکسی و اورتان هستند. چسب ها باید دارای ویژگی های مورد نیاز در محصول نهایی باشند.
ویژگی های مورد نظر ممکن است شامل مقاومت در برابر حلال، قابلیت شستشو، سفتی یا انعطاف پذیری، رنگدانه، بازدارنده شعله یا سایر الزامات مشخص شده توسط طراح باشد. هنگامی که قرار است یک چسب از طریق وسایل الکترواستاتیک فلوک شود ، ویژگی های رسانایی چسب نیز یک متغیر مهم است.
روش های زیادی برای اعمال از چسب های فلوک وجود دارد. در فلوک کردن رول به رول ، چسب معمولاً با تیغه ، رول معکوس یا روکش روی پلت فرم استفاده می شود. از رول های حکاکی شده، اپلیکاتورهای اسپری و چاپگرهای روتاری نیز استفاده می شود. سایر روش های استفاده از چسب فلوک عبارتند از: سیلک اسکرین، غوطه ور کردن، اعمال با قلمو و اسپری کردن.
چسب های خاصی برای ویژگی های منحصر به فرد خاصی انتخاب می شوند: ممکن است از اکریلیک برای دستیابی به خواص نوری خوب استفاده شود، PVC ممکن است چسبندگی مناسب را به وینیل ایجاد کند، یا ممکن است از یورتان برای چقرمگی بیشتر استفاده شود. موفقیت نهایی سیستم جمع شده بستگی زیادی به اتصال چسب به هم دارد.
چسب های پایه آب اکرلیک مناسب برای فلوک با خواص مختلف از جمله مقاومت شستشویی و شیمایی و نوری در سبد محصولات شرکت سیماب رزین وجود دارد. سری محصولات:
NA-58, NA-65, NA-143, NC-017, NC-034, NC-1017, NC-245, NC-218, U-96, U-906, VC-146
جز محصولات سری چسب های فلوک شرکت سیماب رزین هستند.

ادامه دارد…
گردآورنده: مهندس محسن پنجه علی- شرکت سیماب رزین
منبع:
[1] STIG W. BOLGE, ” Flocking Technology”, THE AMERICAN FLOCK ASSOCIATION, 1991

5/5 - (1 امتیاز)