سیماب رزین
غلظت دهنده های پایه آب

غلظت دهنده های پایه آب

غلظت دهنده های پایه آب

سیماکریل 40-TH به عنوان غلظت ‌دهنده تجمعی در فرمولاسیون رزین‌های مورد استفاده در رنگ ‌های داخلی و خارجی، رنگ‌های ضد خوردگی، انواع لاتکس و چسب‌ به کار می‌رود. این  محصول به عنوان غلظت دهنده تجمعی با تشکیل شبکه بین پلی یورتان، مولکول‌های بایندر و ذرات پیگمنت موجب افزایش غلظت و پایداری ویسکوزیته و مشکلات پاشش و شره کردن رنگ‌ها را به هنگام اعمال کاهش می‌دهد، به علاوه این محصول نیاز به تنظیم pH ندارد و عمل غلظت دهندگی را مستقل از pH انجام می‌دهد.

غلظت دهنده پلی یورتان که غلظت دهنده های غیر یونی پلی یورتان برای پوشش‌های بر پایه آب هستند،از طریق برهم‌کنش ماده غلظت‌دهنده با سطوح آبگریز در فرمولاسیون پوشش، ویسکوزیته برشی بالایی را ایجاد می‌کنند. در نتیجه مکانیسم اصلی ضخیم شدن مواد غلظت دهنده ارتباط بین ماده غلظت‌دهنده و ذرات کلوئید چسب / رنگدانه است. این شبکه مشارکتی میزان لخته‌سازی محدود شده در حجم را که معمولاً در سیستم‌های غلظت‌دهنده غیر مشارکتی است به حداقل می‌رساند. مکانیسم ضخیم شدن غلظت دهنده پلی یورتان تجمعی کاملاً متفاوت است. با توجه به ساختار آبگریز – آب‌دوست، آن‌ها در سیستم‌های آبی (میسل‌ها) ساختارهایی را تشکیل می‌دهند که به موجب آن به عنوان مثال یک مولکول غلظت‌دهنده می‌تواند بخشی از دو یا چند میسل باشد که از این طریق آن‌ها را از نظر فیزیکی به هم پیوند می‌دهد.

گروه‌های انتهایی آبگریز چند مولکول غلظت دهنده پلی یورتان در حال تشکیل میسل در میان یکدیگر هستند. فراتر از این آن‌ها با سطوح آبگریز پراکندگی چسب و یا با سایر مواد آبگریز فرمول ارتباط برقرار می‌کنند. این ارتباط باعث بی‌حرکتی اجزای فرمولاسیون شده و در نتیجه باعث ضخیم شدن می‌شود.

غلظت دهنده پلی یورتان تجمعی را می‌توان به راحتی با انواع رزین های اکریلیک و پلی یورتان پایه آب و همچنین با تمام انواع ضخیم‌کننده‌های شناخته شده با اثرات هم افزایی ترکیب کرد. نقطه قوت ویژه آن ها مشخصات رئولوژی خاص قابل تنظیم است،خواص تسطیح بهتری نسبت به غلظت‌دهنده‌های کلاسیک دارند و سطح براقیت بالاتری نیز قابل دستیابی است. ازمزایای دیگر آن میتوان به مقاومت بیشتر در برابر آب و اسکراب و همچنین مقاومت بالاتر در برابر  انواع باکتری‌ها و کپک ها اشاره کرد.

صنایعی که این محصول در آنها کاربرد دارد:

رنگ ها و پوشش های آب پایه:

از رنگ‌ها  و پوشش ها برای دستیابی به عملکردهای اضافی سطح استفاده می شود. طیف کاربرد از محافظت از سطح سنتی در برابر پیری و خوردگی تا خصوصیات خاص نوری یا عملکردی مانند پوشش‌های فلزی پیچیده در صنعت خودرو یا سطوح خود تمیز کننده متغیر است.برای دستیابی به خصوصیات محافظتی، نوری یا عملکردی، کار زیادی در توسعه رنگ‌ها انجام می‌شود. با این حال، در روند توسعه، رفتار رئولوژیکی پوشش اغلب نادیده گرفته می‌شود، اگرچه بر کل چرخه عمر آن از جمله ساخت، ذخیره‌سازی تا استفاده آسان توسط کاربر نهایی تأثیر می‌گذارد.ویسکوزیته‌ها با نرخ برشی متفاوت دارای پیامدهای فنی بسیار متفاوتی در چرخه عمر یک پوشش هستند.

مشخصات کامل رئولوژی را فقط با رئومترهای گران‌قیمت می‌توان ثبت کرد. به طور كلی ضخیم‌كننده‌های كلاسیك مبتنی بر سلولز و آكریلات دارای پروفیل‌های رئولوژیك شبه پلاستیكی قوی هستند.رنگ های دیسپرس شده تنظیم شده با این اصلاح‌کننده‌های رئولوژی دارای مقاومت افتادگی بالا و توانایی پاشش عالی هستند. استفاده از غلظت دهنده های پلی یورتان امکان انجام این اصلاح و خواص را به فرمولاتور میدهد، به اضافه این که با درصد مصرف پایین می توان به ویسکوزیته مطلوب دست پیدا کرد.

صنعت چسب:

در صنعت چسب های اکریلیک پایه آب مانند چسب های فشار حساس برای افزایش ویسکوزیته و تنظیم زئولوژی میتوان از غلظت دهنده پلی یورتان استفاده کرد که هم گرانروی چسب افزایش پیدا میکند هم ویسکوزیته را تثبیت میکند. مقدار مصرف آن معمولا بین 0.5 تا 1% است.در صنعت چسب های ساختمان مانند چسب های درزگیر و ماستیک نیز میتوان از این غلظت دهنده استفاده کرد.

 

بخوانید: رزین امولسیون اکریلیک بر پایه استایرن مناسب برای صنعت رنگ و ساختمان

4.1/5 - (57 امتیاز)
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.